Wat is het succesplan voor jouw online producten?

In deze blog geef ik je de 5 stappen zodat je zeker weet dat je een verschillende online producten op elkaar aansluiten.

Maar voor we daar mee beginnen, stel je eens voor…

Dit pik ik niet!

Stel je eens voor. Het is een mooie zwoele zomeravond, je loopt met je partner door de stad. Etenstijd. De uitstraling van een leuk restaurantje trekt jullie aandacht en bij de ingang deelt een vlotte serveerster klein hapjes uit. Hmmmm…. Overheerlijke vegetarische amuses.

Alle voortekens zijn juist. Dit is het restaurant waar jullie een mooie avond gaan hebben. Je gaat naar binnen, neemt plaats en wacht geduldig op de menukaart en de suggestie van de chef.

Je wacht…

Wacht…

Dan krijg je een kop Thaise currysoep aangeboden. Voor de prijs hoefde je dat niet te laten. Maar of je hier nu voor kwam. Vreemd!

Als uiteindelijk de menukaart komt, blijk je alleen spareribs te kunnen bestellen.

Vet vlees kluiven met handen…

Niets van wat er in het restaurant gebeurt lijkt ook maar op de heerlijke vegetarische amuse en de verwachtingen die je bij de ingang kreeg.

Is dit dan wel hetzelfde restaurant?

Ja, dat wel… Maar wat gaat er dan fout?

Je pakt je spullen en zegt tegen je partner dat jullie ergens anders gaan eten. Dit is een no go…

Welke gerechten bied jij aan als online ondernemer?

Je denkt misschien dat een restaurant niet snel zo de plank zou mis slaan. En ik denk dat je ook gelijk hebt. Een restaurant die de verwachtingen niet waar maakt loopt binnen enkele dagen vast. Ze weten per avond wat wel en wat niet werkt. Feedback a la minute. Als het niet werkt, stop je ermee. Je gerechten passen bij elkaar

Maar dat werkt niet als online ondernemer…

Stel nu eens voor dat die amuse jouw gratis weggever is, de currysoep is je instapproduct, het bord spareribs is jouw hoofdproduct.

Weet je dan ook direct of weggever en je producten aanslaan?

Vaak gaat daar veel tijd over heen. Heel veel tijd. Minimaal enkele weken, zo niet meerdere maanden. Verloren tijd waarin je potentiele klanten afhaken en je omzet verliest. En dat omdat er geen samenhang tussen je producten bestaan.

Jouw nieuwe online productlijn vaststellen

Als creatief ondernemer ben je vaak chaotisch bezig. Sommigen noemen dat ‘druk'. Je hebt een geweldig idee. En holt er als een dolle achteraan, tot het je aandacht verliest omdat er een andere geweldig idee is gekomen.

Ik noem dat het ‘Better idea syndrome

Het leidt tot weinig of niets. En onze projecten ronden we niet af. We verliezen potentiële omzet. Zie ook: Waarom hard werken geen resultaat oplevert…

Tijd voor een pas op de plaats.

Tijd om het anders aan te pakken.

Tijd om alle better ideas samen te voegen, onze projectplanning te maken en gestructureerd onze nieuwe producten te maken.

We gaan een logische opbouw van jouw productlijn opstellen.

Vijf stappen van een online productlijn – Start with the end in mind

De methode om jouw productlijn vast te stellen komt uit mijn training: De Online Business Building Blocks. Wil jij ook gestructureerd aan jouw online onderneming werken zonder grote kapitalen aan online trainingen kwijt te zijn, neem dan eens een kijkje in dit programma.

Stephen Covey schreef in zijn 7 habits: ‘Start with the end in mind’.

Ik kan het niet beter zeggen. Dit is precies de manier hoe je je online cursussen moet opbouwen.

En ook de reden waarom zo vele ondernemers met hun online activiteiten de mist in gaan. Ze doen maar wat. Ze maken een gratis weggever (lead magnet) omdat dat nodig is. Maar hebben geen idee waarom iemand na deze gratis weggever hun producten zou kopen…

Dat gaan we omdraaien. We beginnen met ‘the end in mind’. De infographic kan je hieronder gratis downloaden.

Stap 1: Begin bij je toekomstige klant

Wat wil hij of zij hebben? Heb je dat gevraagd? Heb je hem of haar geïnterviewd? Heb je jouw ideeën voorgelegd? Heb je jouw producten gevalideerd? En zo ja, is jouw potentiële klant bereid om jouw product ook te kopen?

Stap 2: Maak de outline van je hoofdproduct

Hoe gaat jouw hoofdproduct er uit zien? Dit is het product waar je de meeste omzet mee gaat maken. Is dit voldoende groot voor een serieus bedrag? Is het een logisch verhaal? Hoe help je jouw klanten van A naar B? En opnieuw, zijn je toekomstige klanten bereid om dit te kopen?

Stap 3: Splits je instapproduct af

Voor je jouw hoofdproduct gaat maken, bedenk of je een gedeelte daarvan kan afsplitsen als een instapproduct. Een instapproduct is niet bedoeld om geld te verdienen, maar om je klanten te onderscheiden van je volgers. Als je toekomstige klant geïnteresseerd is in je hoofdproduct, zal die dat zeker zijn in je instapproduct.

Stap 4: Splits je gratis weggever af

En voordat je je instapproduct gaat maken, kan je van dit product een onderdeel afsplitsen dat je gebruikt als gratis weggever? Kan je een checklist samenstellen? Kan je een vragenlijst maken ten behoeve van je instapproduct?

Stap 5: Maak je producten

Pas nadat je de outline van je weggever, instapproduct en je hoofdproduct gemaakt hebt, ga je aan de slag met de verschillende producten. Te beginnen met je lead magneet. Meer weten over hoe je een online programma kan maken? Lees de blog: Hoe maak je een online programma.

DOWNLOAD DE INFOGRAPHIC
ONLINE PRODUCT SUCCESPLAN >>>

Natuurlijke samenhang tussen je producten

Als je deze 5 stappen in de juiste volgorde toepast, ontstaat er een natuurlijke samenhang tussen je producten. Draai je de volgorde om, door te beginnen met een lead magnet en daarna pas over je hoofdproduct na te denken, dan creëer je kaas/salami producten. Je hoofdproduct krijg je niet verkocht omdat je niet voldoet aan de verwachtingen van je potentiële klanten.

Jouw beurt

Ik ben benieuwd. Sluit jouw gratis weggever echt aan bij je producten? Of denk je dat dit beter kan? Laat het weten in het commentaarveld hier onder deze blog. Veel succes met het samenstellen van jouw productlijn en blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

Meer informatie over het maken van online cursussen? Kijk op:
Hoe maak je een online cursus, kwalitatief en succesvol


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd