Hoe maak je een online programma? Welke tools gebruik je voor je online programma?

Leren via internet is niet meer te stoppen. De kennis van de community is groter dan van welke specialist of hoogleraar ook. En het is makkelijker dan ooit om jouw kennis te delen met andere mensen. Maar hoe maak je een online programma?

Mijn eerste ‘online’ cursus was uit 1984, een lesmethode van de LOI over computerprogrammeren (BASIC, en ja ik was een nerd…). Cassettebandjes met uitleg en piepjes die mijn ZX Spectrum computer kon vertalen in een klein programmaatje. Werkboeken, mappen en iedere week een nieuwe les via de post. Enveloppen om je huiswerk terug te sturen.

Wat een gedoe, en wat een werk om die training te maken!

Anno 2017 bouw je binnen enkele uren een volledige trainingsomgeving, met website en betaalomgeving. (En als je wilt krijgen je klanten nog steeds een werkboek thuis gestuurd. Ook dat kan je automatiseren.)

De vraag is eerder, welke tools gebruik je om jouw online programma te maken?

Hoe maak je een online programma?

Een online programma is een online training of online cursus waarmee je studenten via het internet les kan geven. Andere benamingen voor een online programma zijn e-learning, online cursus, e-course, online lesomgeving.

Een online programma maak je door jouw kennis te verpakken in digitale lessen en die met software aan je studenten aan te bieden.

De techniek om online programma’s te maken is volledig gedigitaliseerd en betaalbaar geworden. Video’s kan je maken met je iPhone. Een boek hoef je niet meer te printen, dat wordt een PDF. Alles kan je online zetten en laten downloaden.

Al je aandacht zou moeten gaan naar het maken van de inhoud…

Maar helaas… De meeste ondernemers stranden op het maken van het platform zelf.

Met de opkomst van vele nieuwe online trainers, coaches en andere mensen die hun kennis willen delen, zie je dat vele bedrijven zich richten op het technisch maken van online programma’s. Iedereen lijkt wel een graantje mee te willen pikken. Door de concurrentie op prijs en functionaliteit wordt het al gauw onoverzichtelijk welk systeem je het beste kan kiezen.

Zeg het maar… Van zeer goedkoop tot flink aan de prijs. Van simpel tot een totaalpakket. Van ronduit lelijk tot zeer mooi en professioneel.

Hoe maak je een online programma - voorbeeld
Voorbeeld van de lesomgeving in een online programma

Professioneel of goedkoop?

Ik zie veel ondernemers die beknibbelen op het maken van hun online programma. Ze zien de techniek als een kostenpost en het Nederlandse Ben Zunig lijkt snel mee te spelen. 1.000 euro per jaar voor het instant houden een online training wordt als veel gezien. Dus valt de keuze voor het maken van een online programma op een goedkoop en matige tool met de uitstraling van een website uit 2001.

Persoonlijk snap ik dat niet. Je online programma is een investering, die zich – mits de inhoud goed is – makkelijk terugverdient. Als jij professionaliteit en kwaliteit wilt uitstralen, zorg dan ook dat jouw producten die je klanten kopen (jouw online trainingen) die professionele uitstraling ook hebben.

Het tweede is de gedachte dat het hebben van een training in eigen beheer (zoals met WordPress) veilig is, beter of goedkoper. Mijn ervaring met WordPress is dat het altijd veel tijd kost om goed neer te zetten en het onderhoud een risico is. De updates van dit platform zijn zo talrijk, dat ik bij elke nieuwe update mijn hart vasthoud dat mijn sites niet vastlopen. (gisteren wederom gebeurd…) De tijd die je dan kwijt bent is vele malen kostbaarder dan de besparing op je tools.

Just my 2 cents…

Kennis is gaan macht... Toepassen wat je geleerd hebt wel

Aan de slag met het maken van een online programma

In grote lijnen zijn er 2 manieren om een online programma te maken.

  • Zelf een online programma hosten binnen bijvoorbeeld WordPress
  • Een online kant en klaar pakket om online programma’s te maken

Hoe maak je een online programma met WordPress?

Het voordeel om je online programma’s te maken binnen WordPress is dat je alles in eigen beheer houdt. Het is ogenschijnlijk goedkoop en je bent niet afhankelijk van jaarlijkse dure abonnementskosten.

Maar schijn kan ook bedriegen.

In eigen beheer houden betekent dat je alles zelf moet maken en onderhouden. Dat is veel werk. De betaalomgeving moet je zelf maken of er vaak bij kopen. Dat kunnen hoge kostenposten zijn. Bovendien is de kans groot dat je online programma een keer vastloopt, bv door een update van een WordPress plugin (gisteren weer meegemaakt). Of omdat je meerdere gebruikers tegelijk binnen je training hebt. En dan ligt je site er uit.

De kosten van een online programma in eigen beheer kunnen zeer laag zijn en lopen snel op als je wat meer functionaliteit wilt. Ga je er vol in, dan kan je echt beter overstappen op een totaaloplossing.

Dat scheelt je bovendien heel veel tijd.

Wat

Hosting, domein, ssl

50-100

WordPress thema

0-100

Leeromgeving

50-150

Hosting van je videos (onbeveiligd Youtube vs beveiligd)

0-300

Betaalomgeving (Paypal vs iDeal)

0-600

Inregelen, onderhoud

Hoog

Per jaar

100-1.200

Natuurlijk kan het heel goedkoop. Je kan een goedkope hosting nemen van enkele tientjes per jaar. Een gratis WordPressthema en een spotgoedkope leeromgeving. Video’s host je op youtube en betalen doe je via Paypal. Ik denk dat je zelfs voor 100 euro klaar kan zijn als je het echt wilt. Maar niet klagen als het misgaat hoor…

WordPress software om je online programma te maken zijn:

WPeMember: $79,95 – inclusief betaalmodule. Maakt gebruik van de post/blog functies van je WordPress thema. Grafisch simpel.

Wishlist: $197 – Was zeer populair enkele jaren geleden toen er nog weinig concurrentie was. Uitgebreid maar met een hoge leercurve.

OptimizeMember: $97 – Gratis bij Optimizepress. Heeft alle functionaliteiten. Goed voor een enkele training met meerdere niveau’s (Tip: hier is mijn gratis training >>>)

Woocommerce Membership: $147 – De tools van Woocommerce zijn goed, maar het is een modulair pakket. De kosten voor betaaldiensten kunnen snel oplopen.

LearnDash: $129 – Uitgebreid pakket met toetsmogelijkheden. Als ik nog voor een WordPress oplossing zou gaan, heeft dit mijn voorkeur.

Sensei: $ 129 – Gebaseerd op Woothemes. Geen ervaring mee, ziet er goed uit.

Als je even Googlet vind je nog vele andere thema’s en templates. Welk thema je ook kiest, let er op dat het een professioneel onderhouden product is met regelmatige updates. Voorkom dat je een thema kiest dat binnen korte tijd is verouderd.

Maak een online programma met Kajabi

Ga je voor snelheid en professionaliteit en zorgenvrij? Laat je online programma dan verzorgen door een partij die daar in gespecialiseerd is. Dan kan jij je op de inhoud richten.

Net als bij WordPress zijn er verschillende online services (SAAS) voor het hosten van online programma’s. De prijzen lopen niet zover uit een. De functionaliteit en layout wel. Daar zitten grote verschillen in.

Zelf werk ik met Kajabi. Dit ‘duurdere’ platform is een totaalpakket van webhosting, videohosting, leeromgeving, blog, landingspagina’s en emailservice. De functionaliteit wordt steeds verder uitgebreid. Als je Kajabi gebruikt als totaalpakket, ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan welk platform dan ook. (geen webhosting, geen videohosting, geen autoresponder, geen betaalservice nodig).

Het voordeel van Kajabi is dat het er grafisch steengoed uit ziet. Je hebt geen aparte website meer nodig, ook je blog is geïntegreerd, inclusief je verkoopfunnels. Betalingen kunnen met Stripe (credit cards) en PayPal. Voor iDeal heb je een externe oplossing nodig (zie hieronder).

Kajabi werkt zeer eenvoudig en je hebt razendsnel een nieuwe training maakt. Binnen enkele uren kan je alles hebben staan. Mits… je de inhoud van je training natuurlijk af hebt. Dat geldt natuurlijk voor iedere training.

Als gebruiker van Kajabi ben ik misschien wat bevooroordeeld.
That’s life 😉

Korting 15%: Wil je Kajabi uitproberen, gebruik dan mijn link >>> 

Sinds oktober 2018 geeft Kababi geen korting meer. In plaats daarvan geeft Kajabi verschillende bonussen bij hun pakket. Maak zelf je keuze.

Kajabi – Webinar met vele bonussen >>

Kajabi – Get started with 28 Days try-out >>

Kajabi  – Homepage >>

Bekijk het gratis webinar en krijg vele bonussen met Kajabi >>

Kajabi iDeal Koppelen

Lees het nieuwe uitgebreide artikel over: Kajabi iDeal koppelen.

Kajabi kan zelf geen iDeal betalingen aan. Wil je Kajabi met iDeal koppelen en integreren, dan heb je een extern betaalsysteem nodig. En een tool om de iDeal betalingen weer te integreren met Kajabi, zoals Zapier. Dit was altijd veel gedoe en een kostbare aangelegenheid. Daarom heb ik een makkelijke betaalbare oplossing ontwikkeld:

LinktoPay is de Kajabi – iDeal oplossing.

  • Je krijgt een unieke betaallink voor jouw eigen Kajabi product
  • Na een succesvolle betaling krijgt je klant toegang tot jouw Kajabi product
  • Linktopay service kost slechts € 30 per maand ex btw

Meer info en aanmelden: linktopay.nl

Wil je zelf je eigen koppeling maken

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je in Kajabi iDeal kan integeren. Daar kan ik je afhankelijk van je aankoop van Kajabi op 2 mogelijkheden mee helpen.

Optie 1: Je hebt nog geen Kajabi account

  • Meld je aan bij Kajabi voor de 28 dagen proefperiode
  • Stuur mij een email met de voornaam die je op Kajabi gebruikt en de datum waarom je je hebt aangemeld.
  • Ik help je voor een gereduceerd tarief van € 99 ex btw met de opzet van jouw Kajabi-iDeal koppeling.

Let op! Als je via een andere website jezelf aanmeldt, kan ik jouw aanmelding niet registreren en kom je niet in aanmerking voor deze korting.

Optie 2: Je hebt al een Kajabi account

Wanneer je Kajabi al eerder aangeschaft hebt via een andere link, dan kan je ook persoonlijk helpen met de koppeling met iDeal voor € 300 ex btw. Stuur mij een email via de contactpagina.

(Mocht je in de laatste maand Kajabi hebben aangeschaft en je leest nu pas deze blog. Dan kan je natuurlijk je account opzeggen en je opnieuw aanmelden bij Kajabi met bovenstaande link. Gebruik eventueel een ander mailadres voor je Kajabi registratie. Je komt dan alsnog in aanmerking voor de bonus.)

Online software voor het maken van online programma’s:

Kajabi start bij € 1.250 per jaar ($ 1.440).  Totaal pakket inclusief website, hosting, mailmarketing, funnels en landingspagina's, geen extra kosten.

TheHuddle € 700 per jaar – Nederlands. Meer een communityplatform dan voor online prorgramma’s. Grafisch matige leeromgeving. Geen videohouting. Geen website en mailmarketing.

MijnEcourse € 599 per jaar – Nederlands. Het grootste voordeel is de geïntegreerde iDeal betalingen. Geen videohouting, website, mailmarketing.

Withcoach $ 780 per jaar – Mist drippingfunctionaliteit. Nog in ontwikkeling.

Teachable $ 399 + 5% van je omzet of $ 999 per jaar. Die 5% stoort mij en boven de 1.000 euro omzet per maand wordt dit het duurste pakket.

Wavemaker € 1.980. Van Nederlandse bodem, alleen op invitatie op dit moment. Biedt zich aan als all-in-one platform.

Bekijk het gratis webinar en krijg vele bonussen met Kajabi >>

iDeal betalingen

In Nederland zijn iDeal betalingen zo ingeburgerd dat je voor je online leeromgeving eigenlijk niet zonder kan. Welk pakket je ook kiest, als het niet gemaakt is voor de Nederlandse markt, zal je hier een externe oplossing voor moeten vinden.

Binnen een WordPress omgeving kan je kiezen voor Woocommerce in combinatie met Mollie (29 cent per transactie) of Sisow (45 cent per transactie). Ik ben hier nooit aan begonnen omdat ik het technisch te lastig vond (kan je beter uitbesteden) en het een modulair pakket is. Voor extra functionaliteiten zoals factureren of een affiliate systeem betaal je extra.

Daarnaast zijn er verschillende extern betaalsystemen die alles voor je afhandelen. Zelf gebruik ik Autorespond.nl en dan alleen de betaalomgeving. De kosten zijn 27 euro per maand plus 24 cent per transactie. (note: nu gebruik ik LinktoPay voor Kajabi producten).

Een veel gebruikt systeem voor online diensten is PayPro. Ziet er goed uit en regelt alles voor je, maar is ook een modulair systeem. Bij meer functionaliteit betaal je daar ook voor. PayPro loopt dan snel op naar 75 euro per maand plus 29 cent per idealtransactie.

Met een tool als Zapier kan je je betaaldienst weer koppelen met de meeste e-learning platforms zodat na een iDeal aankoop je nieuwe klant toegang krijgt tot jouw training.

Welk platform gebruik jij of wil je gebruiken voor jouw online programma?

Welke platform gebruik jij voor jouw online trainingen en wat is jouw ervaring daarmee? Of ben je nog zoekende. Schrijf je antwoord hier onderaan de blog.

Vergeet niet deze blog te liken, delen, sharen!!!

Succes!

Bastiaan de Koning


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Ik adviseer mkb en ondernemers zoals sportscholen, yoga-studio’s en personal trainers hoe je meer klanten uit internet haalt. Ik leer je eenvoudig online marketing toe te passen, en hoe je snel en efficiënt online cursussen kan maken voor meer omzet. Stuur me een email en we bespreken de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

    41 Reacties op "Hoe maak je een online programma?"

    • Frouck

      Hi Bastiaan,

      Is er er hier al meer bekend over Simplero en iDeal? Afgelopen mei, was daar nog geen mogelijkheid voor. Weet iemand daar al meer over, zijn er nieuwe ontwikelingen?

      • Bastiaan

        Hi Frouck,
        Ik heb niet meer informatie over Simplero.

        • Frouck

          Dag Bastiaan, Kajabi lijkt zeker aantrekkelijk, zeker als intergatie met iDEAL mogelijk is. Maar welke kosten komen daar dan nog bij? Ingewikkeld vind ik al die verschillende functionaliteiten die je nodig hebt om iDEAL te koppelen en het wordt al met al evengoed nog kostbaar met al die verschillende abonementen.
          Als ik het goed begrijp maak je als Nederlandse ondernemer dus geen gebruik van de shopping cart van Kajabi zelf?
          Mollie (heb ik nu voor een WordPress bookings plugin , heb ik die, als ik overstap naar Kajabi niet meer nodig?
          Wat is het verschil tussen Mollie, en de betaalomgeving van Autorespond / PayPro, ik zie niet precies wat de verschillende functionaliteiten doen. En dan Zapier…

          En zitten die verschillende modules waarvoor je apart moet betalen bij Paypro, dan allemaal inbegrepen bij die €27,- van Autorespond?

          Ik hoor het graag. …Iets met bomen en het bos 😉

          • Bastiaan

            Hi Frouck,
            Als NL ondernemer kan je prima gebruik maken van de Kajabi shopping cart, mits je alleen credit cards en paypal als betaalmiddel gebruikt. Voor iDeal, heb je een extra shopping cart nodig. Mollie heb je altijd nodig (of Sisow bv), maar die kan je koppelen aan Autorespond, je website heb je niet meer nodig. Voor 27 euro pm ben je bij Autorespond klaar. Dat scheelt aanzienlijk met Paypro.

            Ik kan je persoonlijk helpen met het koppelen als je Kajabi en Autorespond aanschaft via mijn links. (kost je dan niets extra’s).
            Dan laat ik je zien hoe er een heel zonnig pad door dat bos kan lopen ;-).

    • Merel

      HI! Ik heb ook Kajabi, maar hoe regel jij nu je recurring IDEAL betalingen?

      • Bastiaan

        Hi Merel,
        Een en ander staat hier al boven. In mijn set-up: Autorespond.nl+Mollie voor de betaling en Zapier voor de toewijzing. Bij een afmelding, haal ik ze handmatig er uit. Dat zou je ook kunnen automatiseren, maar komt bij mij te weinig voor om werk van te maken.
        Als je hulp nodig hebt, stuur me even een mailtje.
        Groet, Bastiaan

        • Bart

          Beste Bastiaan,

          Dank voor de informatie.
          Met de set-up: Autorespond.nl+Mollie, blijven dan de klanten bij een betaling op de Kajabi site? Of waar worden ze heen gestuurd als ze n.a.v. een webinar een course willen afnemen? Hoe ziet deze omgeving eruit?

          • Bastiaan

            Hi Bart, ze worden tijdelijk naar de pagina van Autorespond gestuurd, alleen voor de betaling. Dus ze zien alleen de betaalpagina van autorespond.
            Na betaling krijgen ze via de achterkant rechtstreeks toegang tot hun training.
            Groet, Bastiaan

    • Michiel

      Goed artikel, Bastiaan! Het is nog niet eenvoudig om een goed systeem te bedenken :). Vooral integratie tussen verschillende zaken als betaalpagina, facturatie en je cursusomgeving voelt een beetje als dingen met plakband aan elkaar plakken en hopen op het beste. Ik ben er zelf nog niet aan durven beginnen, ik dacht aan Teachable of Invanto maar alles op elkaar afstemmen lijkt me toch behoorlijk ingewikkeld.

      Een alternatief is een cursusplatform als Soofos of Udemy. Die handelen dan alles voor je af en met een eigen link of eigen kortingscode krijg je 96% van de cursusbetaling.

      • Bastiaan

        Hi Michiel,
        Dank je! Op zich is het cursusplatform Kajabi een platform dat alles geïntegreerd heeft, maar… In Nederland gebruiken we Ideal, en dat is een echte breinbreker. Het werkt allemaal wel, als je het ingesteld hebt, al lijkt dat, zoals jij dat noemt, op plakband 😉

        Met Soofos en Udemy heb ik geen ervaring. Mocht je voor Kajabi willen kiezen, dan kan ik het helemaal werkend voor je inregelen. (vergeet ook bij je proefperiode voor Kajabi niet mijn links te gebruiken, scheelt je 15% blijvend korting)

        Groet, Bastiaan

        • Daisy

          Hi Bastiaan?

          Wat bedoel je met “mocht je voor Kajabi willen kiezen, dan kan ik het helemaal werkend voor je inregelen”? Interessant 🙂

          Ik werk nu met The Huddle, maar dat is een beetje noodgedwongen, inderdaad omwille van betalingsmogelijkheden zoals iDeal en Bancontact (ik heb een Belgisch bedrijf dat zowel met Belgische als Nederlandse klanten werkt). Maar The Huddle is qua functionaliteit redelijk beperkt inderdaad en het doorontwikkelen wil precies ook niet goed lukken. In de 3 maanden dat ik nu een Huddle heb is er één feature bijgekomen, waar ik niet eens iets mee kan, en wat in principe ook niets te maken heeft met het verbeteren van de functionaliteit binnen The Huddle, *ouch* :/

          Kajabi blijft me aantrekken, maar ik kan het op dit moment nog niet voor me zien hoe ik dat werkbaar kan krijgen. Ik heb reeds ervaring met de Autorespond shoppingcart (al heb ik daar al meermaals een account aangemaakt en opgezegd en dat is Welmoet niet onopgemerkt gebleven, met de nodige commentaar die ik daarover heb mogen ontvangen) en Zapier, dus in principe zou ik het wel voor elkaar moeten kunnen krijgen.

          Maar heeft Kajabi iets wat op een community lijkt, want anders moet ik weer met Facebookgroepen gaan werken, en dat zie ik niet echt zitten eigenlijk. Mijn klanten zijn het nu wel gewoon dat er een community-gedeelte gekoppeld is aan mijn leeromgeving. Het leuke aan Kajabi is dat het een all-in-one platform is, en dat zou dan ook de enige reden zijn waarom ik ervoor kies.

          Alvast bedankt voor je eventuele aanvullende opmerkingen 🙂

          • Bastiaan

            Hi Daisy,
            Om Autorespond, Zapier en Kajabi samen te laten werken, dat kost me/je/ons maximaal een uur (mits je de accounts als hebt) om het in te regelen en je uit te leggen hoe een en ander de volgende keer werkt. Dat bedoelde ik, met het voor je inregelen.
            Ik snap je reactie op The Huddle. Dat is de reden dat ik niet overstap.
            Wat betreft een community of forum, dat heeft Kajabi (nog) niet. Er zijn wel comments mogelijk bij de lessen, waar mensen kunnen reageren op elkaar. De reacties moeten wel goedgekeurd worden door jou (ms kan dat ook automatisch). Er komen regelmatig veel features bij. Zeker op het gebied van leeromgevingen.
            Facebook is hoe dan ook een goede oplossing voor communities, omdat mensen toch meer op FB zitten dan in een leeromgeving.

            Je kan 2 weken uitproberen voor je besluit te nemen. Wellicht geeft dat meer inzicht.
            Groet en succes,
            Bastiaan

            • Daisy

              Hartelijk dank, Bastaan. Dat geeft me inderdaad meer inzicht.
              Ik heb het de voorbije dagen ook nog wat verder uitgespit en ik denk wel dat ik voor Kajabi zal gaan. Eerst goed plannen, want zo’n leeromgeving verhuizen doe je natuurlijk niet op 1-2-3.
              Intussen heb ik een survey gehouden onder mijn klanten en prospects, en blijkt dat de meesten onder hen toch liever een Facebookgroep als community hebben, dus dat is alvast goed nieuws 🙂

            • Bastiaan

              Ja zeker, dat maakt het makkelijk.
              Vergeet je niet dat je via mijn link 15% korting op Kajabi krijgt? De korting wordt pas getoond bij het aanvragen van de proefperiode.
              Succes en groet,
              Bastiaan

            • Daisy

              Yes, Bastiaan, bedankt voor de korting. Die link ga ik zeker gebruiken 🙂

              Trouwens, ik kreeg toevallig nog een platform doorgespeeld, wat misschien interessant kan zijn voor mensen die écht niets met techniek hebben en alleen hun content willen verzorgen?
              → Wavemaker Platform, van Nederlandse bodem qua concept: https://wavemakerplatform.com

              Ik ken het zelf niet, dus ik luister heel graag naar eventuele ervaringen.
              Al vermoed ik dat ik nog net iets meer vrijheid wil, die Kajabi me wel kan bieden voor een lager bedrag in dit geval.

            • Bastiaan

              Hi Daisy,
              Ik ken dit platform (nog) niet. Ziet er wel strak uit op de landingspagina.
              € 165 euro per maand voor je leeromgeving is wel een stevige prijs.
              Kajabi is simpel als je niets met techniek wilt.
              Maar heeft ook de mogelijkheid alles aan te passen (mocht je dat nog willen).
              Succes en laat me weten als je nog vragen hebt, groet, Bastiaan

          • Sabine

            Inmiddels heeft Kajabi een community feature .

            • Bastiaan

              Ja mooi he, ben nog aan het uitzoeken hoe ‘handig’ deze is.

    • David

      Hoi Bastiaan

      Je zou ook eens kunnen kijken naar mijn plugin Paytium, voor een meer eenvoudige oplossing. Met email marketing en Zapier integratie. Ga naar: Paytium

      Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag!
      Groet
      David

      • Bastiaan

        Hi David, Ik heb jouw systeem opgenomen, hoewel nog niet volledig doorgetest in relatie tot Kajabi, lijkt mij dit een elegant oplossing.
        Groet, Bastiaan

      • Bastiaan

        Na testen lijkt het (nog) niet mogelijk om Paytium te gebruiken voor Kajabi. Maar deze plugin blijft in ontwikkeling, dus wellicht bij een volgende update wel.

        • Jamal

          Beste Bastiaan Ik zou graag geholpen worden met de integratie van iDeal in teachable

          • Bastiaan

            Hi Jamal,
            Helaas ik heb geen ervaring met Teachable. Ik kan je wel helpen met Kajabi.
            groet, Bastiaan

    • Aranka

      Hi Bastiaan,

      Kun je met Kajabi ook ideal betalingen accepteren? Dan wel niet met Zapier? Thanks voor de kortingscode ik ga het overwegen.

      Gr,
      Aranka

      • Bastiaan

        Hi Aranka,
        Via Zapier met een extern betaalsysteem kan dat idd. Ik licht het in de comments bij anderen ook toe. dat helpt wellicht.

        Als ik je ergens mee kan helpen, laat het me weten,
        groet, Bas

        • Gabry

          Hoi Bas,

          Is Kajabi ook in de Nederlandse taal in te stellen?
          Ik werk op dit moment met Mollie/Ideal als betalings systeem. Volstaat dat met een plugin via Zapier?
          Of heb ik er nog meer bij nodig.

          Bedankt voor je reactie

          • Bastiaan

            Hi Gabry,
            De trainingen in Kajabi maak je zelf en alle woorden zijn te vertalen. Dus een volledige NL versie is mogelijk. Het programma zelf is in het Engels, maar dat zien je gebruikers niet.
            Je hebt nog iets daartussen nodig, een partij die de facturatie afhandelt en ook de Zapier trigger regelt. Dat kan Mollie niet. Ik gebruik Autorespond als betaaldsysteem. PayPro is ook een mogelijkheid.

            Groet, Bastiaan

            • Saskia

              Weet je of Moneybird ook een koppeling heeft met Kajabi? Ik zou dan Kajabi / Ideal / Moneybird willen en dan ben ik er toch?
              Thanks voor de -15%!

            • Bastiaan

              Hi Saskia,
              Je hebt Zapier tussen Moneybird en Kajabi nodig om na de betaling een training toe te wijzen. Die blijkt te bestaan. Dus dan moet het zeker mogelijk zijn 😉
              https://zapier.com/apps/moneybird/integrations

              Mocht je daar hulp bij nodig hebben, laat me weten.
              Succes en groet!
              Bastiaan

              PS: Maar even voor de zekerheid, ik ken de mogelijkheden van Moneybird niet. Kan je in Moneybird een betaallink aanmaken, waar je mensen naar toe kan sturen zodat ze jouw product kunnen kopen? Dat is natuurlijk wel noodzakelijk.

    • Bien

      Hallo Bastiaan,
      Dank voor je blog. Ben zeer geïnteresseerd in Kajabi. Wil stap maken en heb nu basic WordPress dus zou zonde om daarin te gaan investeren met allerlei plugins.
      Jij hebt dus PayPro, Zapier en Kajabi. Klopt dat? En dan is Ideal niet mogelijk, gewoon omdat Kajabi het sowieso niet steunt? Da’s vraag 1.
      Vraag 2 is: gebruik jij Quaderno voor facturen? Want het EU VAT / BTW is toch wel een dingetje? Hoor heel graag van je en dank alvast!
      En heb je ervaring met Simplero? Dat is vraag 3 😉

      • Bastiaan

        Hi Bien,
        Goede vragen. Ik ben zelf zeer enthousiast over Kajabi, vooral omdat het er zo ontzettend goed uitziet en het maken van trainingen heel eenvoudig is. Mijn probleem met WordPress is dat plugins bij een update je website altijd kunnen verzieken. Een lesomgeving zou ik nooit in mijn hoofdsite zetten.

        Terug naar je vragen:
        1. Ik heb geen Paypro. Ziet er goed uit, maar als je extra’s wilt dan betaal je alsmaar meer. Ik gebruik Autorespond/e-act. Daarin maak ik de producten, zij handelen de facturen af, zorgen voor MOSS (btw internationaal), voor 45 per maand.
        Kajabi kan geen iDeal aan. Die vraag ligt er al vele malen van verschillende NL kajabi gebruikers. Ik verwacht ook niet dat het er meer komt. Dat is dan ook de keerzijde van Kajabi.
        Ik heb Autorespond gekoppeld met Kajabi via Zapier. Werkt prima en makkelijk (voor wat ik weet, makkelijker dan PayPro)

        2: zie hiervoor. Autorespond verzendt de facturen voor paar dubbeltjes, en je kan rekening houden met EU vat (MOSS)
        3: Geen ervaring met Simplero. Ziet er wel strak uit, maar geen idee of het goed is.

        Mocht je verder willen met Kajabi, je kan via mijn vriendenlink 15% blijvend korting krijgen. Mooi meegenomen. De korting zie je pas op het moment dat je afrekent. Kajabi korting >>>
        veel succes, Bastiaan

        • Bien

          Dank, Basitaan, voor je antwoord.
          Persoonlijk vind ik Kajabi nu een gedoe omdat het geen iDeal betalingen heeft en dan wordt het alsnog het ‘houtje touwtje’ waar ik met WordPress juist vanaf wil. Ik wil alles op 1 plek. Al zijn de toekomst moeten uitwijzen of je tóch niet via Zapier liever Mailchimp hebt of iets dergelijks. Ik ga in ieder geval voor Simplero dit jaar zoals het er nu naar uitziet.
          Zet ‘m op verder met je bedrijf.
          Beste groet, Sabine

          • Bastiaan

            Hi Sabine,
            Weet je of Simplero dan wel iDeal aankan? Dat kan ik zo niet vinden. Kartra is een vergelijkbaar platform, maar ook die hebben me (nog) geen antwoord gegeven.
            Groet, Bastiaan

    • Claudia

      Hi Bastiaan,
      Duidelijk blog, dank hiervoor! Ben me momenteel nog aan het oriënteren.
      Mag ik vragen hoe je de zap hebt ingesteld om de betaling (via autorespond) aan Kajabi te koppelen? Zou dit ook werken als je bijvoorbeeld gebruikt maakt van Learndash of Thinkific. Ik weet dat men bij Learndash veelal gebruik maakt van WooComerce, maar weet eigenlijk niet hoe ze dat bij Thinkific doen.
      Gr. Claudia

      • Bastiaan

        Hi Claudia, een zap (Zapier) werkt vrij eenvoudig via Autorespond, je moet ergens een vinkje omzetten en de Zapier tool link krijgen (even googlen: Autorespond.nl Zapier koppeling). Daarna wijst het voor zich.
        Autorespond is alleen de shoppingcart (betaalsysteem).
        Of Zapier werkt met Woocommerce weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Maar Zapier kan wel nieuwe leden aanmaken in je Learndash omgeving. Ik zou dit opvragen bij de betreffende tool leveranciers. Dan test je direct ook hun helpdesk 😉

    • Joost

      Hoi

      Gebruik je paypo met Kajabi (best prijzig) of Mollie en weg ooms of heb je Stripe met iDeal kunnen koppelen?

      Dat laatste moet lukken zegt men.

      Tnx

      Gr
      Joost

      • Bastiaan

        Hi Joost. ‘weg ooms’ zegt mij niet veel 😉
        Ik gebruik Autorespond+Mollie als betaal systeem. De koppeling werkt met Zapier. Erg eenvoudig.
        Stripe accepteert wel iDEAL maar Kajabi (nog) niet. Zit in de keuze voor credit cards zeggen ze. Meerdere malen al aangegeven, maar nog geen gehoor van ze. Ze accepteren nu wel Paypal. IDeal zou een echte doorbraak zijn.
        Kajabi is prijzig maar voor wat ze bieden is het erg uitgebreid en vooral makkelijk (en geen WordPress updates). Als je het aanschaft via mijn links (zie tools), krijg je blijvend 15% korting.
        Succes en groet Bastiaan

        • joost

          Hoi

          Ik werk idd al met kajabi en ze zeggen dat ideal moet werken via webhooks (dat bedoelde ik bij weg ooms 😉 )

          Autorespond en mollie..dan kom je dus op dezelfde prijs uit als paypro? of zie ik dat verkeerd?

          Zou makkelijk zijn als er idd bij kajabi een ideal koppeling zou komen, maar ja dat is alleen NL en dat is wel een hele kleine markt voor ze.

          • Bastiaan

            Webhooks is inderdaad wat ze aangeven. Is best complex. Maar Zapier vind ik makkelijker.
            Ik weet niet wat Paypro kost. Zie altijd dat je bij PP voor van alles moet bij betalen zoals facturen etc.
            Ik ga liever voor eenvoud en daar hangt een prijskaartje aan.
            Groet Bastiaan

    • Denise Hulst

      Ha Bastiaan,
      Fijne, heldere blog. Goed om het zo eens op een rijtje te zien.
      Ik gebruik Optimize Press en Sensei. Allebei makkelijk te gebruiken. Jerry Tibben van mijn e-course heeft vorige week aan onze lijst een webinar over online programma’s gegeven en ik was verrast door de functionaliteiten die dit betrekkelijk budgetvriendelijke systeem heeft. Vele malen meer dan bijvoorbeeld Optimize Press en Sensei. Je kunt er fora’s in maken, chatten, video’s plaaten (echt) en binnenkort is het ook mogelijk om te skypen binnen het systeem. Kajabi ken ik niet. Ik heb het wel bekeken omdat ik over wil stappen naar een omgeving waar ik zelf verder niets aan hoef te organiseren, dus mijn e-course ontzorgt volledig verder en dat vind ik als het gaat om tijd en energie ook een belangrijke factor.
      Kajabi ziet er goed uit, professioneel en compleet. Ik weet echter niet of extra functionaliteiten ten op zichte van Optimze Press en Sensei de hogere kosten in vergelijking met mijn e-course rechtvaardigen. Nou ja, zo zie je maar, zoveel mensen zoveel smaken.
      Fijne dag!

      • Bastiaan

        Hi Denise,
        Kajabi pretendeert een totaalpakket te zijn, website, hosting, elearing, autoresponder, marketingsteem. En grafisch klopt het allemaal. Qua functionaliteit binnen de elearning omgeving moeten er nog wel een aantal functies bijkomen, zoals toetsing, Q&A. Ik verwacht dat dat wel komt. Als je alleen voor dit deel gaat, zijn er goedkopere oplossingen. Maar als je echt voor het pakket gaat, heb je niets meer nodig dan Kajabi, tel dan de besparing van je autoresponder, hosting, etc maar eens bij elkaar op.
        Er is veel te veel keus… 😉

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd