Ruim een jaar geleden schreef ik dit artikel, omdat ik klaar ben met de idiote beloftes die door sommige (online) marketeers worden gedaan. Helaas, na een jaar lijkt het niet veel beter. De afgelopen maanden sprak ik business coaches die mij wel voor 10.000 euro mijn omzet zouden laten verdubbelen. Die alleen ‘high-end klanten' doen terwijl ze nog nooit een low end klant succesvol hebben geholpen. En meer van dat.

Word jij ook zo tureluurs van al die loze beloftes ? De ene guru na de andere popt op. Allemaal proberen ze je de meest mooie trainingen te verkopen. Facebook marketing (loop je dan niet wat achter?). Adverteren met Instagram. Online programma’s maken. Word een online coach. Doe webinars.

En dan prijzen van die trainingen. Die zijn werkelijk schandalig opgelopen. Ik las bij een trainer: Mijn trainingen zijn gebaseerd op de toegevoegde waarde. Wat gaat deze training voor jou opleveren. Makkelijk € 100.000, dus mijn training mag daar een redelijk percentage van zijn. 10-20%. Reken maar uit. In Nederland zijn prijzen van € 3.000, € 6.000 en zelfs € 15.000 geen uitzondering meer. Ik ben zo benieuwd naar de daadwerkelijke resultaten van deze trainingen. Hoeveel mensen hebben überhaupt hun investering terugverdiend? Hoeveel mensen hebben echt die belofte gerealiseerd?

Waar gebeurd voorbeeld #1

Een onderneemster die een traject van € 13.000 was aangegaan bij een vrouwelijke ondernemersguru. Ondanks dit geweldige ondernemerstraject, wilde ze extra hulp bij het verkopen van haar producten. Daarom deed ze ook een ander coachingstraject bij een andere businesscoach. Het bijzondere was dat ze op een dag helemaal opgetogen aankwam. Ze ging nu na 4 maanden eindelijk haar € 13.000 euro coach voor het eerst 15 minuten spreken….. Waaaaattttt???? Je hebt 13k neergelegd en je hebt je coach nog nooit gesproken? Wie denkt ze wel niet dat ze is? God??

Waar gebeurd voorbeeld #2

Om op de hoogte te blijven van wat mijn concullega’s doen, volg ik regelmatig hun webinars. Zo ook van een € 6.000 ondernemerscoach. Een webinar met vele open deuren, vol met NLP technieken en Milton-taal. Alles was er op gericht jou het gevoel te geven dat je haar coachingstraject moest kopen. 6k voor 9 weken online training. Het bijzonder was dat ze niets inhoudelijks vertelde over die training. Wat je krijgt, welke onderwerpen, bleef volledig in het duister. Haar succes zou leidend moeten zijn. Sorry, maar dat vind ik misleiding.

Waar gebeurd voorbeeld #3

Ik word laatst door een businesscoach uitgenodigd om te linken op LinkedIn. Ik kende haar nog niet. Prima, geen probleem als we elkaar kunnen helpen. Al in de ‘zullen-we-linken-beschrijving' schrijft ze dat ze 2 middagtrainingen heeft om mijn marketingresultaat te verdubbelen voor een prijs van 600 euro. Sorry? Wie ben jij? Waarom denk ik dat jij mij kan helpen? 600 euro lijkt wel mee te vallen met de belofte. Maar als ik haar website bezoek zie ik iemand die pas 2 maanden bezig is. De arrogantie! (ik weet het, deze mening zegt vooral wat over mij.)

Het heeft mij wel aan het denken gezet. Wat gebeurt hier eigenlijk? Waar sta ik in dit spectrum. Wil ik hier aan meedoen? Hoe meer ik er naar kijk. Hoe ongemakkelijker ik mij voel.

Ik merk dan dat ik mij soms schaam dat ik een business coach ben. Noem het plaatsvervangende schaamte. Helaas hebben de voornoemde coaches daar geen last van.

Nee, dit voelt niet goed!

Tijd om de knuppel in het hoenderhok te gooien!

TRIO1 – Online Marketing Onzin

Integriteit en groei

Ik ben de weg kwijt. En ik kan mij voorstellen dat jij dat ook bent. Wat moet je nu doen? Gouden bergen achterna streven en een groot deel van jouw jaarlijkse omzet aan een enkel online programma uitgeven? Hmmmmm.

Twee van de kernwaarden van mijn bedrijf zijn integriteit en groei.

Ik vind het ontzettend belangrijk dat mensen elkaar integer behandelen. Ik geef dat zo goed als ik kan aan de mensen met wie ik werk. En ik verwacht dat ook van ze terug.

Tijdens mijn live training afgelopen maand stond iemand op en zei dat iemand speciaal naar mij toe is gekomen omdat ik authentiek ben en eerlijk over kom… Wow, dan ben ik echt geroerd. Hoe mooi is dat.

En ik geloof dat groei, persoonlijk of zakelijk, bijdraagt aan je eigen ontwikkeling en je succes. Ik geloof dat groei een middel is om gelukkiger te worden. En als ik jou mag helpen groeien, zodat jij andere mensen kan helpen groeien, worden we daar allemaal gelukkiger van. Dat is mijn bijdrage aan deze wereld.

De opzet van KlantGenerator

Als ik kijk naar de meeste online programma’s en marketeers, dan richten ze zich hoofdzakelijk op 2 categorieën.

  • Facebook, Instagram marketing en adverteren of webinars geven. Dat zijn inderdaad geweldige middelen. Maar voor veel mensen is dit NIET wat ze nodig hebben. Ze hebben hun basis niet op orde.
  • Het maken van online programma’s. Het passieve inkomen van online trainingen lonkt bij veel ondernemers. Het is ook iets waar ze vaak niet aan toe zijn. Zonder een goede mailinglijst wordt het heel lastig om je programma’s te verkopen. Enkele reis frustratie.

Het eerste wat je nodig hebt als je met internet meer klanten en of meer omzet wilt krijgen, is een goed systeem van prospects binnen halen en te veranderen in klanten. Dit noem ik een KlantGenerator. Mijn bedrijf is daar naar genoemd.

Jouw KlantGenerator is eenvoud. Het is een systeem om meer mensen te bereiken via internet, ze naar je website te leiden, ze op je mailinglijst te krijgen en op een natuurlijke wijze kennis te laten maken met jouw bedrijf. En… Dit systeem moet automatisch kunnen draaien. Alleen dan krijg je een organische groei van nieuwe klanten.

Zonder KlantGenerator is Facebook marketing een grote kostenpost omdat je niets hebt om je nieuwe volgers aan te bieden. En zonder KlantGenerator zijn online programma’s zeer lastig te verkopen, je moet dan alsnog jouw eigen systeem opzetten.

No magic pill to success

Online ondernemen is dus de oplossing niet voor iedereen. Het vraagt leergierigheid, aanpakken, doorpakken en doorzetten. Ik kan je niet beloven dat mijn methodes jouw volgende jaar 100.000 euro oplevert. Ik weet namelijk helemaal niet wie jij bent of wat je doet, wie je doelgroep is en of die bereid is om te kopen.

Mijn belofte is dat ik je precies vertel hoe je het kan doen, passend in jouw bedrijf, passend bij wat jij wilt. Jij bent degene die de handschoen moet oppakken en aan de slag zal moeten gaan. En als jij serieus bent, gaat je dat serieus meer klanten opleveren. Zo hebben twee van mijn coachklanten op basis van mijn KlantGenerator methode in hun eerste jaar mailinglijsten van ruim 3.500 mensen opgebouwd. Mailinglijsten waardoor ze nu veel makkelijk nieuwe klanten krijgen en passieve omzet (online omzet) genereren.

Dat is mijn doel. Dat serieuze ondernemers die echt meer klanten uit internet willen hebben, hun eigen KlantGenerator te laten realiseren.

Geen loze beloftes meer

Ik hoop echt dat het online trainingsklimaat in Nederland weer normale proporties krijgt. De zelfverheerlijking van sommige guru’s….. tsja, laat ik daar maar niets meer over zeggen.

Voor mij liever no-nonsense, doen wat je zegt en zeggen wat je doet.

De KlantGenerator trainingen sluiten daar naadloos op aan. En is voor elke serieuze ondernemer die met internet meer klanten wilt krijgen. Die snapt dat hij daar zelf verantwoordelijk voor is. Die klaar is met de loze beloftes van menig online trainer. En die een eerlijk verhaal willen horen.

Het woord is aan jou

Wat is jouw ervaring met het volgen van online trainingen? Heb je wel eens trainingen aangeschaft. En hebben ze opgeleverd wat ze hadden beloofd?

Ik ben erg stellig vandaag en ik hoop dat je dat kan waarderen. Als je zo op pad gaat, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Warme groet,

Bastiaan

TRIO2 – Online Marketing Onzin


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    18 Reacties op "Online Marketing Onzin"

    • Pieter van Dijk

      Goed dat je dit onderwerp in de groep gooit, Bas.

      Mijn gevoel is: hoge prijzen zijn het probleem niet. Wat het echte probleem is, is de verhouding die zoek is tussen hoge prijzen en lage waarde. Dus als je hoge waarde levert (en dan dus ook echt levert) dan mag je van mij hoge of zelfs torenhoge prijzen vragen. Helemaal goed en fijn. Maar waarde leveren is idd meer dan een enorme belofte doen, veel verlangen opwekken en dan een zeer matig aanbod voorschotelen.

      Anders gezegd: wees niet bang voor veel geld uitgeven en veel geld vragen. Maar stel je zelf de vraag: zijn waarde en prijs (zowel van wat ik koop als van wat ik verkoop) echt met elkaar in balans?

      • Bastiaan

        Klopt, het gaat niet om de hoge prijzen. Maar wel om exorbitant hoge prijzen die niet in verhouding staan.

    • Wendy

      Ik heb ook een keer een online training gekocht bij zo een ‘guru’. Als ik dat allemaal deed zou ik met groot gemak 100.000 euro per jaar verdienen. Zij verdiende tenslotte 1.000.000 per jaar.
      Het klopt allemaal best wat ze zegt, het zal ook best werken. Maar je moet het doen, en dat kun je niet zomaar alleen als beginnend ondernemer. Althans ik niet.
      Kleine stappen met goede begeleiding. Iemand waar je mee kunt sparren, die een heldere uitleg heeft, je er doorheen sleept als het nodig is. Dat heb je nodig als startend ondernemer. Dat doet zo een online programma niet. Je moet het evenzogoed zelf uitzoeken, daar liep het bij mij op stuk.

      Mooi verhaal! En mooi aanbod heb je. Je neemt ondernemers stap voor stap mee, belooft ze geen gouden bergen maar bent reëel. Duidelijk in wat wel en wat niet kan!

      • Bastiaan

        Dank je, je hebt inmiddels veel neergezet. Rustig stappen vooruit, als je maar blijft lopen.

    • Diana

      Hallo Bas,
      Het is mij nu helemaal duidelijk wat je doet en aanbiedt. Duidelijke taal. Jouw training op 6 februari a.s. “meer klanten met je website en sociale Media” begint voor mij interessant te worden. De kans is groot dat je mij ziet.

      • Bastiaan

        Hi Diana,
        Ik ben blij dat ik het helder(der) heb kunnen maken. Ik zie je graag dan! Maar spreek je vast nog voor die tijd.
        Hartelijke groet, Bas

    • Cindy

      Duidelijke taal. Helemaal mee eens.

    • mariam

      Hoi Bastiaan,

      Met jou kan ik praten! Dank voor je blog. Ik heb geleerd: als het te mooi om waar te zijn klinkt, dan is het ook te mooi om waar te zijn! Zoo herkenbaar, mailinglijst laten groeien door een weggever en klaar is kees. Nou niet dus. Alsof je dat “effe” snel tussendoor doet. Kwaliteit komt ook nog om de hoek kijken.

      En ja, ik heb ook die verhalen gehoord dat mensen die inderdaad “investeerden” in de guru’s het nog niet terug hebben verdiend. Daarom doe ik met je mee door mijn slogan: BETAALBAAR online zichtbaar voor ondernemers 🙂

      Ik houd net als jij van online maar zeker ook live/offline van contacten onderhouden. Het offline contact met je klanten geeft onwijs veel energie en dat is wat ik aan ondernemen leuk vind. Dat mis ik ook aan die marketingverhaaltjes: je hoort bedragen, maar het zijn MENSEN die die bedragen wel moeten neertellen en klant zijn.

      Blij dat ik je nieuwsbrieven nog ontvang. Keep up the good work.

      • Bastiaan

        Hi Mariam. Dank je voor je mooie reactie! Ik zie het staan op je site: Betaalbaar online zichtbaar!
        EN mee eens. Offline is minstens even belangrijk. En bereikbaar zijn ook. We zijn mensen en mensen doen zaken met mensen. (tegeltje ;-).
        Vanochtend heb ik om die reden aangeschoven bij een business ontbijt en weer 40 gemotiveerde ondernemers gehoord, gesproken en meerdere afspraken gemaakt.
        Succes!

    • Denise

      Dag Bastiaan,
      Goed artikel. Ik ben het helemaal met je eens. De menselijke maat is volkomen verdwenen. En ik denk dat persoonlijk contact alleen maar belangrijker wordt in deze digitale wereld. Als online ondernemer kijk ik ook regelmatig met verbijstering naar het lef van sommige coaches. Maar naast dat lef, zijn er kennelijk een heleboel ondernemers die er van overtuigd zijn dat de oplossing van hun probleem (te weinig omzet) alleen maar opgelost kan worden door mensen die dit dit soort bedragen vragen. Kennelijk hebben ze dus een soort van ‘garantie’ nodig. En hoge prijzen voelen voor veel ondernemers als ‘Het is duur dus moet het wel goed zijn’. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik met regelmaat ‘kleine dingen’ bij collega ondernemers doe. Precies die dingen die ik op dat moment nodig heb. Maar ja. Misschien kan ik wel zelf bepalen waar ik behoefte aan heb, want ik loop al een tijdje mee.. Maar goed dat je dit artikel geschreven hebt.

      • Bastiaan

        Dank je. Ik ben er wel van overtuigd dat mensen meer geprikkeld worden als ook daadwerkelijk betalen. Een stok achter de deur. Maar hoe groot die stok moet zijn… Ik denk dat jij zeker een goed beeld hebt en dat zie ik ook in de visie van jullie bedrijf Lancerenkanjeleren. Succes, we spreken elkaar!

    • Leanne

      Bas, ondernemen is vooral hard werken met vallen en opstaan. Het is net het echte leven. Ik herken de “kijk mij hier lekker op het strand rijk worden”. Advertenties en heb daar niets mee. Geef mij maar een gestructureerde eerlijke training die ik stap voor stap kan volgen.

      • Bastiaan

        Wie wil dat nou niet… Op het strand liggen en rijk worden…?? Als je mij eerst € 3.000 betaalt, vertel ik je hoe jij dat ook kan!

    • Wassili

      Dag Bastiaan, ik ben het daar 200% mee eens. Je betaalt bij deze coaches voor autoriteit en niet voor kwaliteit. Ik vind het misbruik maken van de situatie. Ik zit momenteel al 2 maanden in een Mastermind (100 online ondernemers wereldwijd) en certificatie programma, het geheel kost mij 500 dollar.

      Ik heb hierdoor veel inspiratie opgedaan, veel geleerd en werk nu samen met internationale ondernemers.
      Een Winwin situatie dus..

      Nee, ik ben gestopt met het volgen van die zogenaamde guru’s die je zak willen leegkloppen.

      Groet, Wassili

      • Bastiaan

        Dank je voor je reactie en goed je vandaag gesproken te hebben. Word vervolgd!

    • Anneke Panella-Drijver

      Jeetje, Bas. My feelings exactly. Je slaat de spijker op zijn kop. Goed artikel!

    • Marjorie

      Alléén online werkt voor mij niet: ik heb een stok achter de deur nodig en heb behoefte aan praktische ondersteuning op maat. Combi van online en live lijkt me prima. En ik hou niet zo van guru’s, zeker niet als ze vooral dik willen verdienen aan mijn niet-weten 😉

      • Bastiaan

        Ze verdienen vooral dik aan het feit dat je veel marketingtechnieken nog niet doorziet. Zo ben ik er jaren geleden ook ingestapt. Veel geleerd, dat wel, maar achteraf voelt het als gemanipuleer. En dat wil ik niet. Mijn combi wordt inderdaad ook online en live, dus ik nodig je graag uit om eens aan te haken ;-). Succes!

Reacties zijn gesloten.