Instagram is een razendsnel groeiend platform. Inmiddels zijn de 800 miljoen gebruikers gepasseerd en dit aantal groeit met honderdduizenden per dag. Misschien heb je het al en gebruik je het dagelijks. Misschien heb je alleen een profiel en doe je er maar weinig mee. Misschien denk je: Moet ik nu ook op Instagram? Ik heb al Facebook!!!

De vraag is toch altijd, waar zitten je klanten. En als die op Instagram zitten, dan is de kans groot dat je ze daar makkelijker kan bereiken dan op andere sociale media platforms.

Volgens de internetwebsite Sprout Social is de interactie op Instagram 84x zo groot ten opzichte van Twitter (Hoewel dat platform het afgelopen jaar weer een opleving heeft gekregen door 1 man J ). Instagram heeft 54x meer interactie dan Pinterest. En het heeft maar liefst 10x zoveel interactie dan Facebook.

Ik heb zelf Instagram lange tijd genegeerd, tot ik door mijn dochter werd gewezen op de kansen die ik liet liggen (ja, ik probeer haar op te voeden met een ondernemersmindset). Sinds enkele maanden beheert zij nu mijn account en zorgt ze voor een strak en zakelijk profiel.

Instagram is vooral visuele content

Als je al op Instagram zit weet je dat het vooral draait om de visuele content. Het gaat niet eens zozeer om de verhalen of teksten. Mooie plaatjes doen het beter dan nietszeggende snapshots.

Voor we (mijn dochter en ik) begonnen met mijn Instagram account hebben we vele profielen bekeken. De meeste profielen zijn zoekende. Er zit geen gevoel achter en waarschijnlijk ook geen plan. Er zijn maar weinig profielen waar ik blij van word.

Je merkt het als iemand met een plan zijn instagram posts maakt. Kijk eens goed rond wat jou aanspreekt. En gebruik dat als basis om verder te denken. Een profiel dat ik erg goed vind is dat van Starbucks. Niet zozeer dat het Starbucks is, maar om het feit dat ze content maken die mensen aanspreekt en die mensen gaan delen. Dat is gratis reclame waar geen advertentiecampagne tegen op kan.

In deze blog post wil ik je helpen om snel een goede Instagram biografie op te zetten.

Maar voor we beginnen, is het (HEEEEEEEL) verstandig om te zorgen dat je een zakelijk Instagram account hebt.

 

Maak een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account heeft een aantal zeer belangrijke voordelen ten opzichte van een consumenten account. De 3 grootste verschillen zijn:

  1. Je krijgt dezelfde statistieken van je volgers als je bij Facebook kan krijgen.
  2. Je kan je naam, je telefoonnummer en je website toevoegen aan je instagram biografie, zodat je volgers kunnen doorklikken naar je website.
  3. Je kan adverteren op Instagram (via de Facebook advertentiebeheer)

Instagram is een kindje van Facebook. Dat betekent dat deze twee sociale media zeer met elkaar verweven zijn. Facebook wil daarom ook dat je een zakelijke Facebookpagina hebt, voordat je je zakelijke Instagram profiel kan activeren.

Dus als je nog geen Facebookpagina hebt, is dit wellicht het moment om er een te maken. Je hoeft hem niet verder in te vullen dan de meest noodzakelijke informatie. Als je hem maar hebt.

En met dit zakelijke account op zak, is het nu tijd om een heel aantrekkelijk zakelijke Instagram profiel te maken.

 

Drie stappen om je zakelijke Instagram profiel te professionaliseren

1. Voeg je naam en titel of keywords toe

Je gebruikersnaam en je eigen naam zijn de enige velden die bij Instagram in de zoekresultaten verschijnen. Maak gebruik van deze velden. Plaats enkele keywords in je naamveld, zodat mensen die zoeken op deze keywords, ook jou in de zoekresultaten zien. Helaas is mijn naam vrij lang en kan ik niet veel zoekwoorden kwijt. Na het schrijven van deze tips heb ik 2 korte woorden toe kunnen voegen. Weten welke? Voeg mij toe op Instagram en je ziet mijn meest recente Instagram bio 😉 Voeg mij toe op Instagram >>>

 

2. Gebruik een klikbare weblink in je Instagram profiel

In Instagram kan je geen klikbare links in je posts plaatsen. De enige link die men kan klikken is de link die in je profiel staat. Zorg dus dat je een link hebt en dat deze link ook naar een zinvolle pagina gaan. Bijvoorbeeld jouw gratis weggever.

Eventueel kan je je link ook wekelijks aanpassen zodat de mensen rechtstreeks naar je allerlaatste blogpost gaan.

 

3. Zorg voor een interessant Instagram profiel

Je hebt niet heel veel ruimte om een uitgebreide bio neer te zetten. Dus zorg dat je in de ruimte die je hebt, je ook opvalt.

De volgende 5 tips kunnen jouw Instagram bio er laten uitspringen.

  1. Geef in enkele woorden aan hoe je mensen kan helpen. Beschrijf jezelf of je interesses met enkele woorden. Bijvoorbeeld: Spreker, Coach, Fotograaf. Jouw volgers hebben dan sneller een beeld wat ze van jouw profiel kunnen verwachten.
  2. Gebruik een #hashtag voor je bedrijfsnaam. Als je voor jouw bedrijf een hashtag kan gebruiken, zet die ook in je profiel zodat je volgers die hashtag gaan gebruiken. Met een hashtag kan je (later) ook posts van anderen reposten.
  3. Gebruik emoji’s. Instagram is echt een mobiel internet platform. Op Instagram kan je veel meer emoji’s (of emoticons) gebruiken dan op Facebook. Plaats die dan ook in je profiel. Het maakt je profiel fleuriger en opvallender. Daarnaast kan je emoji’s gebruiken in je posts.
  4. Zet je de profielnamen van andere sociale media accounts in je Instagram bio. Je volgers kunnen dan makkelijker jou ook op andere platforms gaan volgen. Het is tegenwoordig gebruikelijk om (als je dat hebt) ook je Snapchat profielnaam in je Instagram bio te plaatsen.
  5. Plaats een duidelijke ‘call to action’ onderaan je profiel. Een call to action is een oproep aan je lezer om iets te doen. Bijvoorbeeld om iets van je pagina te downloaden. Omdat onderaan je profiel jouw klikbare link staat, is het heel slim om als laatste regel van je profiel een zogeheten call to action te plaatsen (Bijvoorbeeld: Download mijn ebook op:).

 

[bctt tweet=”Pssst – Geloof niet alles wat je denkt ” username=”Roadmap2indep”]

[bctt tweet=”Ik geloof niet in mislukken – Ik win of ik leer” username=”Roadmap2indep”]

 

Extra tip: Extra enters en volgende regels.

Als laatste tip wil ik je meegeven hoe je een ‘enter’ kan toevoegen aan je Instagram bio. Binnen de app van Instagram werkt dat niet. Maar er is altijd een truukje te verzinnen. Kopieer de tekst van de Instagram biografie naar een simpele teksteditor, bijvoorbeeld Notepad op een iPhone. Bewerk daar je tekst, en kopieer dan de tekst weer terug. Met die enters ziet het er een stuk rustiger en professioneler uit!

 

Zakelijk Zichtbaar Online - Training

Wil je meer weten over hoe je zakelijk beter zichtbaar online kan worden? Doe dan mee met de ‘Zakelijk Zichtbaar Online’ training. In deze training krijg je mijn methode om de verschillende sociale media snel en efficiënt dagelijks in te zetten. En we gaan de profielen van je verschillende sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Instagram helemaal optimaliseren.

De Zakelijk Zichtbaar Online training kan je tijdelijk krijgen van € 197 voor slechts € 49 ex btw.

Klik hier voor meer informatie >>>

 

Het woord is aan jou

Ik hoop dat je met de tips hierboven jouw Instagram account kan verbeteren. Heb je ze gebruikt? Laat het me weten hieronder. En beantwoord alsjeblieft ook de volgende vraag:

Wat zou jij over zakelijk Instagram willen weten? Waar zou ik je mee kunnen helpen?

Laat het weten in het commentaarveld hier onder de blog.

Veel succes!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen,

Bastiaan

[bctt tweet=”Proef jij je woorden voor je ze uitspreekt?” username=”Roadmap2indep”]

[bctt tweet=”Making mistakes is better than faking perfections” username=”Roadmap2indep”]

 

Deze blogpost is gemaakt met dank aan Later.com


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    2 Reacties op "Maak een zakelijk Instagram profiel in 3 stappen"

    • Leanne

      Bas , ik heb twee instagram accounts een zakelijk (@donnadayettta) met zo’n 600 volgers en een nog prive @helio.work met 60 volgers. Het is best lastig om te groeien. Is adverteren zinvol op ern klein account of moet je eerst groeien?

      • Bastiaan

        Hi Leanne, Waar ligt je focus? Helio.work is je bedrijf, maar voor dit account een zakelijk instagram aan. Wat wil je met het andere account doen?
        Adverteren is niet aan je eigen volgers maar aan iedereen op Instagram. Daarvoor maakt het op zich niet uit hoeveel volgers je zelf hebt.

Reacties zijn gesloten.