We besteden (bijna) allemaal heel veel tijd aan sociale media. Vooral bezig om berichten te lezen en te reageren, al wat minder om te plaatsen. Maar hoeveel tijd besteed je aan je eigen sociale media profiel? Je LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Google+, Youtube profiel?

Waarschijnlijk bijna niets. Eenmaal ingevuld kijken we er niet meer naar om.

In deze post 10 simpele manieren om jouw sociale media profiel binnen 1 uur een boost en een update te geven.

 

10 Manieren om je Sociale Media profiel te verbeteren

1. Zorg voor een herkenbare profielfoto

Je profielfoto is toch je eigen visitekaartje. Ben je herkenbaar in beeld? Ik ga ervan uit dat je je sociale media ook zakelijk gebruikt. Denk dan aan je volgers. Hoe zou jij het vinden als jij zaken doet met een schimmige foto of onherkenbaar persoon of misschien een plaatje van een logo? Grote kans dat je deze persoon begeert.

En hoe actueel is jouw profielfoto? Staat dezelfde foto al 3 jaar voor? Waarschijnlijk is het dan tijd om eens een nieuwe foto te maken.

Zorg voor een goede herkenbare actuele profielfoto. Beide ogen zichtbaar en een beetje lachen mag best ;-).

 

2. Zet dezelfde profielfoto op alle sociale media

Net als dat jij meerdere sociale media gebruikt, doen je volgers dat ook. Als je dezelfde (actuele) profielfoto op alle sociale media gebruikt, ben je veel herkenbaarder voor je volgers.

10 Manieren om je Sociale Media Profiel te verbeteren in 1 uur of minder

 

3. Voorkom dat je wordt getagged in ongewenste posts

Je hebt het vast wel meegemaakt. Iemand heeft jouw naam getagged aan een foto waar je niet eens opstaat. Ze willen je aandacht hebben, en door je naam te taggen, ga je hun posts bekijken. Helaas verschijnen de posts met jouw naam tag ook in je tijdlijn.

Dit kan je gelukkig uitzetten of controleren. Op mijn tijdlijn verschijnen alleen posts met mijn naam als ik die expliciet heb goedgekeurd.

 

4. Vul alle beschrijvingen in op je profiel

Die keer dat je met Facebook bent begonnen, heb je toen je hele profiel in gevuld? Of op Instagram? Ik denk dat je (net als ik) de minimale info hebt achtergelaten en verder dacht: niemand heeft iets te maken met mijn informatie. Sindsdien nooit meer naar omgekeken.

Grote kans dat een eventuele nieuwe klant jouw sociale media profiel bekijkt, voordat ze contact opnemen of klant worden. Met dat in je gedachten kan je je sociale mediaprofielen ook invullen.

Welke informatie is voor jouw (toekomstige) klant nodig om te weten? Hoe kan je ze helpen. Loopt je bestaande profielen nog eens door en probeer alle informatie velden in te vullen VOOR ZOVER DIT RELEVANT IS VOOR JE VOLGER.

Het gaat dus niet om de films die je leuk vindt, niet om je geloof, relatievoorkeur, etc. Maar wel om hoe je mensen helpt, waar je werkt, welke successen je hebt behaald.

TRIO1 – 10 Manieren om je Sociale Media Profiel te verbeteren in 1 uur of minder

[bctt tweet=”Je hoeft niet alles van je privéleven te delen online” username=”Roadmap2indep”]

[bctt tweet=”Zeg niets online dat je niet groots op een billboard wilt lezen” username=”Roadmap2indep”]

[bctt tweet=”Sociale media gaan over jou – niet over je logo” username=”Roadmap2indep”]

 

5. Link je sociale media profielen met elkaar

Bijna alle sociale media hebben de mogelijkheid om je het adres van je website in te vullen. Maak daar gebruik van. Daarnaast kan je natuurlijk ook de urls van je andere sociale media profielen achterlaten.

In Facebook kan je meerdere urls plaatsen. LInkedIn kan je Twitter account tonen. Pinterest laat je verbinden met Facebook en Twitter. Hoe meer mogelijkheden, hoe beter.

Zelf geef ik altijd een lijstje met de profielen die je kan volgen. Je kan nu direct met mij linken op de volgende sociale media.

 

6. Zorg dat je links werken

Heb je al je links getest? Werken ze wel. Je zal de eerste niet zijn die na 6 maanden er achter komt dat een link in zijn of haar sociale media profiel niet werkt.

Iedere link is een zogeheten oproep tot actie (call to action). Mensen die klikken zijn geinteresseerd in jou of je producten. Je stuurt ze door je naar website. En boem… Een 404 error, pagina onbekend. Jammer, gemiste kans.

Als je een link plaatst, waar dan ook, sociale media, emails, op je website, test altijd of ze werken voordat je ze uitstuurt.

 

7. Vraag om Vaardigheden, Onderschrijvingen

Mensen vertrouwen verwijzingen meer dan advertenties. Een herkenbaar persoon die iets over jou of je bedrijf zegt kan helpen om potentiële klanten over de streep te trekken. Dus vraag je bestaande klanten of volgers om zo’n persoonlijke boodschap.

Er zijn verschillende mogelijkheden

  • LinkedIn: Uitgelichte vaardigheden en onderschrijvingen (Skills & Endorsements)
  • LInkedIn: Aanbevelingen (Recommendations)
  • Facebook: Reviews, Likes
  • Website: Testimonials

Vraag je klanten persoonlijk om een iets op je LinkedIn profiel te schrijven zoals een aanbeveling. Of om een review op je Facebook pagina. Als je wederzijds gewerkt hebt, kan je ook aangeven dat je op LinkedIn een onderschrijving voor een onderschrijving geeft.

Laten we direct goed beginnen.

  • Link met mij op LinkedIn (als we nog niet gelinkt zijn)
  • Scroll naar beneden en laat een onderschrijving/endorsement (1 klik) achter op mijn profiel
  • Ik bezoek jouw profiel en onderschrijf jou op jouw profiel.

 

8. Zet je beste posts boven aan je pagina vast

Op Twitter, LinkedIn en Facebook kan je een van je berichten vastzetten boven aan je profielpagina (Pinned post). Kies een van je meest aansprekende posts uit en zet die vast op je profiel. Dit is de post die je bezoekers als eerste te zien krijgen.

Een post waar veel op gereageerd is en wordt, is ook weer een onderschrijving van jouw bedrijf. Je kan deze uitgelichte post ook om de paar weken wijzigen.

 

9. Voeg media en video toe aan je LinkedIn Profiel

In je samenvatting op LinkedIn en ook in je werkervaring en opleiding beschrijvingen kan je foto’s en video toevoegen. Dat maakt je LinkedIn profiel direct een stuk visueler. Bovendien werken deze media weer als een call to action naar je website.

 

10. Roteer de link op je Instagram profiel

Instagram is hard aan het groeien. Inmiddels meer dan 800 miljoen mensen gebruiken Instagram. Als je nog geen Insta gebruikt, wellicht is het tijd om een profiel aan te maken.

Helaas zijn de urls en links in je posts niet klikbaar. Je kan dus niet een post maken en mensen naar je website sturen.

De enige url waar je wel op kan klikken is de url in je profiel. Zorg dat je daar een link naar je website hebt. Je kan hier een hele heldere call to action van maken. Wanneer je actiever wordt met Instagram, kan je deze link ook regelmatig aanpassen. Een nieuwe link is ongeveer naar 30 seconden actief.

 

Het is nu aan jou

Neem vandaag of deze week een uur om je sociale media profielen te updaten.

En schroom niet om met mij te linken. Een review of een onderschrijving/ endorsement kan ik zeer waarderen.

Wil je meer weten over hoe je zakelijk beter zichtbaar online kan worden? Doe dan mee met de ‘Zakelijk Zichtbaar Online’ training. In deze training krijg je mijn methode om de verschillende sociale media snel en efficiënt dagelijks in te zetten. En we gaan de profielen van je verschillende sociale media helemaal optimaliseren.

De Zakelijk Zichtbaar Online training kan je tijdelijk krijgen van € 197 voor slechts € 49 ex btw.

Klik hier voor meer informatie >>>

 

Dit is het.

Ik hoop dat deze post je helpt om jouw profielen snel te updaten. Laat in het commentaarveld hieronder weten wat je van de post vond. En vergeet niet om deze blog te liken en te delen. Dank je wel!

Voor nu, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

Je kan linken met mij op:

 

 

TRIO2 – 10 Manieren om je Sociale Media Profiel te verbeteren in 1 uur of minder[bctt tweet="Beroemd zijn op Instagram is net als rijk zijn in Monopoly" username="Roadmap2indep"]

[bctt tweet="Mensen delen geen feiten online - ze delen emoties" username="Roadmap2indep"]

[bctt tweet="Zakelijk op sociale media? Het is een expressie – Geen werk" username="Roadmap2indep"]

Deze blogpost is mede gebaseerd op deze post van Hootsuite.


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.