Online ondernemen kan erg overweldigend zijn. Wat je allemaal wel niet zou moeten doen. Online programma’s maken! En passief inkomen krijgen. Dat is wat we allemaal willen. Maar waarom lukt het dan maar zo weinig mensen?

Omdat veel online coaches je een mooiere wereld voorschotelen dan die in werkelijkheid is.

“Hé Bas, je gaat toch niet alleen maar collega’s bashen?”

Wees niet bang. Ik heb veel respect voor menig collega, mits zij eerlijk zijn in hun beloftes naar jou. En als je mij al een tijdje volgt, weet je dat eerlijkheid en respect belangrijke waardes voor mij zijn. Daarnaast ben ik pragmatisch en nuchter ingesteld. Dus laat ik mijn claims waar maken met enige onderbouwing.

Veel online trainers maken je lekker met de voordelen die je krijgt als je online programma’s gaat maken. Geloof mij. Ze zijn geweldig die voordelen. Ik gun ze iedereen. Maar ik gun ze ook een pad zonder frustraties.

Gisteren sprak ik een startende onderneemster die ook zo snel mogelijk online programma’s wil maken. Gedurende ons gesprek werd duidelijk dat de focus op haar mailinglijst en community belangrijker zou zijn dan eerst een groot programma te maken. Wat ik haar uitlegde, herhaal ik hier onder, plus nog wat extra’s.

6 Niveaus om online content te maken

Wanneer je online gaat ondernemen, zal je op 6 verschillende niveaus content moeten (laten) maken. De meeste ondernemers beginnen hoopvol met het 4e niveau, simpelweg omdat ze niet weten wat die andere niveaus zijn.

Het gevolg is dat ze hun nieuw gemaakt online programma (niveau 4) niet aan de man of vrouw kunnen krijgen. Ze missen de basis in hun content.

De zes niveaus zijn:

  1. Gratis content om onbekenden kennis met je te laten maken
  2. Gratis content om bekenden jouw te leren kennen als expert
  3. Gratis content om je producten te verkopen
  4. Betaalde content zoals online programma’s
  5. Betaalde content als bonus content bij je programma’s
  6. Betaalde content voor je bestaande klanten

Het maken van online programma’s zit in niveau 4. Wanneer je met dit niveau begint, zal je merken dat je jouw programma’s slecht kan verkopen omdat mensen nog niet bekend zijn met jouw trainingen. Daarom hamer ik zo op het bouwen van een mailinglijst en het bouwen van een community. En daar is gratis content noodzakelijk voor. Meer weten, lees de blog: Hoe maak je een online programma?

Laten we de verschillende niveaus wat verder bestuderen.

 

1. Gratis content om onbekenden kennis met je te laten maken

Wanneer je nog geen naam hebt online, is de eerste stap om zichtbaar te worden. Mensen moeten je leren kennen en zien en uiteindelijk gaan volgen.

De content die je voor deze mensen maakt zijn informatieve blogs en vlogs. Artikelen die vindbaar zijn en die gedeeld worden door je bestaande volgers. Het zal enige tijd duren voor Google je vindt, dus reken daar in het begin niet op, maar zorg dat je gedeeld wordt en promoot je eigen content.

Denk aan blogs met handige tips, lijstjes, opsommingen, tools. En zorg dat je blogs er uit springen.

Dus niet – ik zie ze nog steeds – een blogs je van 30 woorden met 2 alinea’s zonder kop of staart. Dat heeft voor niemand toegevoegde waarde. Men bekijkt het 1x, haakt af en komt niet meer terug. Niet doen dus.

Als tweede is het belangrijk dat je een weggever hebt (of meer). Dit is een ebook, PDF, checklist, videoserie, kortingscode, of iets anders dat je digitaal(!) kan aanbieden. Je weggever moet overal komen te staan, op je website, in je blogs, op sociale media. Zodat mensen zich kunnen aanmelden voor jouw mailinglijst.

Daarom is het belangrijk dat je in iedere blogpost een heldere call to action opneemt. Het doel van deze content is dat iemand die jou nog niet kent, direct denkt: Wow, dat is interessant. Dat wil ik hebben. Die persoon moet ik volgen. Waar kan ik mij inschrijven voor de mailinglijst.

'ONDERNEMEN OP DE AUTOMATISCHE PILOOT'Een Call to action kan zijn:

Meer klanten en omzet met internet?

Download het stappenplan: Ondernemen op de Automatische Piloot. Klik hier >>>

 

 

 

2. Gratis content om bekenden jouw te leren kennen als expert

De tweede fase is dat de mensen die je al kennen, op je mailinglijst staan of je volgen op sociale media, je beter leren kennen. Voor deze mensen maak je een ander soort online content. Denk aan persoonlijkere blogs waarin je jouw mening geeft over een of ander. Diepgaandere artikelen rondom een van je producten. Social media posts waar je jezelf laat zien, zoals video, live-video, foto’s quotes, e-mails en nieuwsbrieven.

Deze fase heb ik zelf lang verkeerd benaderd. Ik was wel aanwezig op de sociale media, maar niet op de juiste manier. Ik was meer bezig met ‘er zijn’ dan met ‘er voor mijn volgers zijn’. Het verschil is dat je te weinig connectie maakt en mensen te weinig zien wie jij als ondernemer bent.

Uit eigen ervaring kan ik je aanraden om hier je focus op te leggen. Dit is de plaats waar je jouw community opbouwt en waar leren kennen, aardig vinden en gaan vertrouwen. Zonder deze ‘know, like, trust’ wordt het erg lastig ondernemen.

Een prima plaats om beter zichtbaar te zijn, is op dit moment Instagram. Volg je mij al op Instagram? Check het even >>>

 

 

3. Gratis content om je producten te verkopen

De derde fase van het maken van content is om je vrienden (de mensen die je regelmatig volgen) ook klanten te maken. En daar heb je weer andere content voor nodig. Dit zijn webinars, challenges, videoseries en ook verkooppagina’s.

Het valt mij iedere keer weer tegen hoeveel tijd het kost om een webinar te maken, een videoserie op te nemen of om een goede verkooppagina te maken. Zonder goede templates zal dit hem zeker niet worden. Het maken van deze onderdelen is een vak apart. Hoe goed je trainingen ook zijn, hoe goed jij je community ook hebt opgebouwd, zonder een degelijke derde fase verkoop je niets.

Heb jij al online producten en verkoop je te weinig? Laat dan eens een onafhankelijke expert naar de content van jouw derde fase kijken. Spreekt deze mensen echt aan? Bied je wat je ze belooft?

 

4. Betaalde content zoals online programma’s

En dan komen we eindelijk bij het maken van online content. Dit is de fase die mij persoonlijk het makkelijkste afgaat. Het maken van een online programma vind ik zelf geen enkel product. Laat mij maar iedere dag programma’s in elkaar knutselen. Ik vind het heerlijk… Maar… ook ik heb met schade en schande (vooral het eerste) moeten leren dat het maken van online programma’s wel het minst belangrijke is.

Hoezo minst belangrijke???

Een online programma is pas interessant als je het verkoopt, en daar heb je de eerste 3 fases van contentcreatie voor nodig. En dit is precies de reden waarom ik denk dat veel online ondernemers je loze beloftes verkopen. Hun focus ligt bij het maken van online programma’s met de voordelen van locatie-onafhankelijk werken, met passief inkomen, slapend rijk worden. Helaas. Een online programma alleen gaat je dat niet opleveren.

De focus die ik mijn klanten geef, is daarom om eerst je mailinglijst op te bouwen en zwaar aandacht geven aan de eerste 2 fases. Als je deze twee onder controle hebt omdat je weet wat je wekelijks, dagelijks moet produceren en laten zien, alleen dan is de slag naar online programma’s haalbaar.

Ben je op daar aan toe? Neem dan zeker eens contact met me op.

 

5. Betaalde content als bonus content bij je programma’s

Je bent er nog. Ik heb je nog niet afgeschrikt. Begrijp mij goed. Ik geloof heilig in online programma’s en wat deze voor je bedrijf en als mens kunnen betekenen. En ik geloof ook dat het voor iedereen haalbaar is, mits ze hun basis op orde hebben.

Dus nu we bij de online programma’s zijn gekomen, laten we naar het volgende niveau gaan. Het maken van bonuscontent. Dit is content die je niet direct of rechtstreeks verkoopt, maar die je maakt om als cadeau bij je online programma’s te geven. Bonuscontent is aanvullende content die niet specifiek in je programma past. Content waarmee je je studenten naar een volgend niveau kan helpen. Waarmee je je studenten sneller resultaat helpt te behalen.

Binnen mijn KlantGenerator zorgen we er samen voor dat jij alle onderdelen rondom het bouwen van je mailinglijst goed en snel neer gaat zetten en dat je een constante stroom aan content gaat maken voor de fases 1 en 2. Dit programma is er niet op gericht om online programma’s te maken en die te verkopen, omdat dat andere vaardigheden vraagt en een ander niveau van online ondernemen.

Maar omdat mijn klanten wel willen weten hoe ze hun bestaande producten kunnen opnemen in hun KlantGenerator, heb ik daar een bonustraining voor opgenomen. Deze komt pas beschikbaar nadat ze alle lessen hebben gedaan en er ook aan toe zijn. Deze bonustraining is niet los verkrijgbaar en is aanvullende op de lessen uit de KlantGenerator.

 

6. Betaalde content voor je bestaande klanten

De laatste fase wordt ook door veel ondernemers onderschat. Eenmaal je product verkocht, kijk je niet meer om naar je klanten…. Hmmm We weten allemaal dat dit wel een hele domme manier van ondernemen is, en toch maken we bijna allemaal ons daar schuldig aan.

Content voor je bestaande klanten is content waarmee je jouw klanten betrokken houdt. Dit kunnen live Q&A sessies zijn, of regelmatig bonustrainingen. Mijn klanten krijgen maandelijkse nieuwe trainingen van mij in mijn Expert Support programma. Daarin vertel ik ze de nieuwe dingen die ik zelf toe pas of ik geef ze gratis toegang tot nieuwe trainingen.

Op het moment dat je jouw klantenportefeuille opbouwt, denk dan aan een manier om je bestaande klanten te koesteren. Zijn het Q&A sessies, is het een live call, is het een private Facebook groep waar jij persoonlijk aanwezig bent? Geef je extra trainingen weg?

 

Op welke niveau zit jij

Ik heb dit overzicht gemaakt om je meer inzicht te geven in welke content je zoal moet maken als je online wilt ondernemen. Ik denk dat veel mensen hier te licht over denken.

Dit artikel is bedoeld om je meer helderheid te geven waar je nu op zou moeten focussen. Ga niet voor 6 (of 4) niveau’s tegelijk. Zorg dat je minimaal de eerste 2 niveau’s echt beheerst. Vanaf daar kan je verder uitbouwen naar je online onderneming.

KlantGenerator-productHerken je je hier in? Waar zit jij met de opbouw van jouw onderneming? Welk niveau zou nu extra aandacht mogen krijgen? Laat het weten in het commentaarveld hier onder. Onder de reacties verloot ik toegang tot een van mijn online trainingen!!

 

Meer weten over de KlantGenerator? Meld je dan aan voor een van mijn webinars: Meer Klanten door Internet. Of stuur mij een persoonlijk berichtje >>.

 

Like en shares van deze post vind ik fijn!!!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen,

Groet, Bastiaan

 

Note: De inhoud van deze blog is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en de ervaringen van mijn klanten. Het concept om het online content creatieproces te verdelen in 6 niveau's komt van Amy Porterfield


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    8 Reacties op "6 Niveaus van online content creatie"

    • Wendy

      Goed artikel Bastiaan!
      Ik begon ook bij 4, althans dat was mijn plan. Tot ik jou tegen kwam…. en mij vertelde wat je nu ook in je blog schrijft.
      Zo veel betere strategie!
      Dus ook ik ben aan de slag gegaan met de gratis content!
      Thanks voor het delen van deE waardevolle tips!
      Wendy

      • Bastiaan

        Ben blij dat ik nog wat invloed op sommige mensen heb (ROFL…).
        Goed bezig Wendy, gefeliciteerd met je nieuwe website!

    • leanne

      Bas, ik ben zeker nog maar net begonnen en met de eerste drie. De overigen daar waag ik me nog niet aan ;). Mooi weergegeven, het is een zeer duidelijk overzicht.

    • Mariska van der Meulen

      Tjonge Bas, wat schrijf je toch altijd heerlijk duidelijke en toepasbare artikelen! Erg goed. Blij mee, schept elke keer weer veel helderheid. Bijvoorbeeld deze, nooit over nagedacht, deze verschillende soorten content. Je blogs voegen wel elke keer extra acties toe aan mijn to do-list. Of ik daar nou blij mee ben? 😉

      • Bastiaan

        Dank je Mariska, het mooie van ondernemen is, we zijn nooit klaar ;-). Als het maar gestructureerd blijft en overzichtelijk is dat toch niet erg ? Succes.

    • Anneke

      Jeetje, Bas. Wat helder. Ik zag content altijd gewoon als content, maar wat handig die verschillende categorieën! Confession: Ik moet nodig (lees: dringend) aan de slag met categorie 6. Wat een gemiste kansen…

    • Marjorie

      Ik realiseer me dat ik nog aan het begin sta. Daar word ik deemoediger van en tegelijk óók een stuk vrolijker: ik hoef het niet ingewikkeld te maken en ook niet alles tegelijk te doen. Gewoon bij het begin beginnen. Stap voor stap, tree voor tree.

      • Bastiaan

        Dat is een heel verstandige conclusie, Marjorie! Succes!

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd