“Wie heeft er hier een mailinglijst?”

Die vraag hoorde ik in de allereerste training over ondernemen die ik volgde.

In de zaal zag ik enkele handen omhoog gaan. Ik niet. Ik vroeg mij alleen maar af… Wat is een mailinglijst, waarom moet ik dat hebben?

Nu, jaren later, vraag ik in iedere training die ik geef: “Wie heeft er een mailinglijst?”

Ik kan mij niet meer voorstellen wat ik zou moeten doen zonder mailinglijst. Maar ik snap ook de glazige ogen die mij aanstaren als ik de zaal in kijk. Het hebben van een mailinglijst is nog steeds geen vanzelfsprekendheid.

Of ze hebben een mailinglijst en gebruiken hem minimaal. Vaak zitten ze gevangen in de beperkte mogelijkheden van MailChimp of Aweber.

In deze blog vertel ik je mijn ervaringen met Aweber en waarom ik noodzakelijkerwijs moest overstappen op ActiveCampaign. Een overstap waar ik achteraf gezien erg blij mee ben.

 

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is een geautomatiseerd relatiebestand met bestaande klanten en potentiele nieuwe klanten. Een mailinglijst is gewoonlijk ondergebracht bij een externe partij online, die namens jou grote hoeveelheden emails kan versturen. Een mailinglijst gebruik je om bestaande klanten warm te houden en om potentiële klanten kennis met je te laten maken zodat ze ook klant worden.

De kracht van een mailinglijst zit in de mogelijkheid om al een relatie met potentiële nieuwe klanten op te bouwen. Nog voordat ze besloten hebben om jouw klant te worden. Je blijft ‘top of mind’ bij ze en op het moment dat ze een dienst zoals die van jou nodig hebben, is de kans groter dat ze contact met jouw bedrijf opnemen.

Bekende services voor het beheren van je mailinglijst zijn: Aweber, MailChimp, ActiveCampaign, GetResponse, Enormail, Autorespond.

 

Een mailinglijst voor het versturen van nieuwsbrieven

Mijn eerste mailinglijst waar ik echt mee aan de slag ging werd onderhouden door Aweber. Ik had al tools gebruikt als YMLP en MailChimp. Aweber was op dat moment het meest robuust. Betrouwbaar en leek het systeem voor de toekomst te zijn.

Terug naar 2013 maakte het niet uit welke mailinglijst service je gebruikte. Ze konden allemaal hetzelfde. Emailadressen beheren. Nieuwsbrieven versturen. En een vaste serie emails sturen als een nieuwe volger zich aanmeldde op jouw lijst.

En dat was in die tijd genoeg. Althans, voor de meeste mensen was dat genoeg.

 

Verandering is lastig in het begin maar geweldig op het eind - trioserie2

Soms kost het moed om los te laten wat je niet kan veranderen Klik om te Tweeten Doe wat je altijd doet en je omgeving haalt je in Klik om te Tweeten

 

Een mailinglijst waarvoor je meer betaalt dan je volgers hebt

Op het moment dat jouw mailinglijst een beetje gaat groeien, zal je merken dat je niet iedereen dezelfde emails wilt sturen. Sommige mensen stuur je een mail omdat het klanten zijn. Sommige mensen omdat ze geïnteresseerd zijn in een specifieke service die je aanbiedt. En sommige mensen omdat ze alleen je blog willen lezen.

Aweber had daar wel een oplossing voor. Dezelfde oplossing als MailChimp ook aanbood. Deze oplossing was dat je voor al deze verschillende groepen een nieuwe mailinglijst aanmaakte.

Bijvoorbeeld:

– Peter stond op de mailinglijsten: 1) klanten, 2) geïnteresseerd in emailmarketing, 3) blog en 4) product A

– Jeroen stond op de mailinglijsten: 1) klanten, 3) blog, 5) product B.

Op deze manier was ik destijds mijn lijsten aan het splitsen. Mensen kwamen op verschillende lijsten terecht. Ik kon ze apart een mail sturen.

Maar….

Aweber had mij niet verteld, dat ik voor Peter nu 4x moest gaan betalen en voor Jeroen 3x. Iedere naam op iedere mailinglijst telde mee, ook al was dat dezelfde persoon. Ik betaalde uiteindelijk voor bijna twee keer zoveel mensen dan dat mijn mailinglijst daadwerkelijk groot was. Bovendien bleef ik betalen voor de mensen die zich hadden uitgeschreven.

Heel bijzonder. Meerdere keren betalen voor dezelfde dienst én voor een dienst die je niet meer gebruikt…

Tot op de dag van vandaag betaal je nog steeds dubbel bij Aweber en MailChimp.

Verandering is lastig in het begin maar geweldig op het eind - trioserie1a

Wie zei er dat niets onmogelijk is? Ik doe al jaren niets 😉 Klik om te Tweeten Verandering is lastig in het begin maar geweldig op het eind Klik om te Tweeten

 

Emailmarketing anno 2017 met ActiveCampaign

De tijden zijn snel veranderd. Zekers op het gebied van online ondernemen, online marketing, en ook bij emailmarketing.

Eén vaste emailserie voor al je nieuwe volgers is niet meer van deze tijd. Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde emails. En niet iedereen reageert hetzelfde op jouw emails. Hoe beter jij kan inspelen op de behoefte van jouw volgers, hoe beter ze je zullen volgen.

Ben je op zoek naar een meer persoonlijke benadering van je klanten, dan heb je een systeem nodig wat dat aankan. Aweber en MailChimp bleken bedrijven te zijn die niet snel konden inspelen op deze behoefte. Slechts enkele zeer dure emailmarketing services konden het aan zoals, InfusionSoft, waar je snel duizenden euro’s per maand voor betaalt. Voor menig zelfstandig ondernemer een no-go.

Ik baalde, want wat deze dure pakket wel konden, dat wilde ik ook. En zo speciaal was dat niet. Ik wilde bijvoorbeeld een herinneringsmail sturen als mensen hun email niet hadden geopend. Helaas…

In 2016 kwam ik voor het eerst in aanraking met ActiveCampaign. Ik sloeg achterover van de mogelijkheden.

  • Niet meer betalen voor dubbele namen
  • Niet meer betalen voor uitgeschreven mensen
  • Emails sturen op basis van het gedrag van mijn volgers.
  • Een nieuwe emailserie starten als mensen geïnteresseerd waren in een product of dienst.
  • En dat voor 9 dollar per maand…

De kosten besparing om over te stappen van Aweber naar ActiveCampaign was giga. ActiveCampaign was veel flexibeler en kon veel, heel veel meer dan Aweber. Bovendien was de prijs ‘slechts’ 9 dollar…

Ik was om! En ik heb nooit spijt gehad van mijn overstap.

Overstappen naar ActiveCampaign met mijn gratis proefles

ActiveCampaign heeft meer mogelijkheden dan de andere emailmarketing services. Daardoor lijkt dit pakket in het begin overweldigend. Het werkt net even anders.

Daarom kan ik mij voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op een nieuw emailmarketingsysteem. Ik kan wel roepen dat ActiveCampaign de moeite van het overstappen waard is, ik denk dat je het beter zelf kan ervaren.

Voor mijn klanten heb ik een stap-voor-stap videotraining gemaakt om snel aan de slag te gaan met ActiveCampaign. Met deze training verwacht ik dat je de technische kant van ActiveCampaign in 2 uur kan hebben staan (of laten maken). Bovendien krijg je een volwaardige emailserie (automation) met de eerste 4 emails voor je nieuwe volgers.

Begin met de proefles voor ActiveCampaign

Voorafgaand aan deze training heb ik een gratis proefles gemaakt. Ik leg je in deze proefles de opzet van ActiveCampaign uit, hoe je contacten kan importeren en hoe je dit pakket een maand op proef kan krijgen.

Je kan de gratis proefles ActiveCampaign direct opvragen. Als je serieus met ActiveCampaign aan de slag wilt, is de bijbehorende cursus wellicht ook iets voor jou. Aan het einde van de proefles vertel ik je daar wat meer over.

Met deze gratis proefles kan je snel beslissen of jij ook de overstap naar ActiveCampaign wilt gaan maken.

NAAR GRATIS PROEFLES

 

Het woord is aan jou

Wel emailsysteem gebruik jij? En ben je daar tevreden mee?

Heb je vragen over ActiveCampaign, over het overstappen of de mijn cursus?

Stel je vragen en laat het weten hieronder in het commentaarveld.

Wil je deze post liken en delen met de buttons hiernaast?Veel succes,

Ik hoop dat deze gratis proefles ActiveCampaign je helpt om je keuze te maken.

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal koppelingsservice LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je meer klanten uit internet haalt. Ik leer je eenvoudig online marketing toe te passen, en hoe je snel en efficiënt online cursussen kan maken voor meer omzet.

    2 Reacties op "Overstappen naar ActiveCampaign – Emailmarketing van de toekomst"

    • Leanne

      Bas,

      Ik heb mailchimp gebruikt en dit was voor kleine eenvoudige iedereen alles hetzelfde oplossingen ok. Maar dit helpt dat mensen geen informatie krijgen waar ze niet op zitten te wachten ( en niet meer openen lezen of zelfs zich uitschrijven)

      Ik ben door je werkboek en website training gister aan de slag gedaan met Mijn nieuwe site. ( en er nog hard mee bezig, wat leuk om te doen) Wat gaat dat makkelijk door de voorbereiding met het werkboek.

      Ik ga zeker ook hier serieus naar kijken. Gave blog

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd