Hoe was de zomer voor jou?

Relaxed, even een pas op de plaats?

En hoe was de zomer voor jouw business?

Lag alles op zijn gat of ben je full speed doorgegaan?

Bij de meeste ondernemers is de zomerperiode een slechte tijd. Weinig klanten, weinig omzet. En dat is begrijpelijk. Maar dat is nu voorbij!

Kick but!

De meest lucratieve tijd van het jaar komt er aan. September is de periode waarin zoveel boeken worden gepubliceerd, films worden uitgebracht, lanceringen plaatsvinden. En dat is niet voor niets.

Vanaf september geven mensen weer geld uit. En dat loopt alleen maar op tot januari volgend jaar. November – december? Tijd om te scoren en alles goed te maken wat je nog niet gerealiseerd hebt dit jaar.

Terugkijkend op de eerste helft van 2017.

Heb jij gerealiseerd wat je jezelf voorgenomen had in januari?

Geef jezelf eens een cijfer van 1 tot 10, waarbij 1 slecht is en 10 voor geweldig staat.

  • Welk cijfer geef jij jezelf voor het maken van nieuwe content?
  • Welk cijfer geef jij jezelf voor jouw zichtbaarheid als expert?
  • Welk cijfer geef jij jezelf voor het doen van promoties en campagnes?
  • Welk cijfer geef jij jezelf voor jouw focus op ondernemen en winst maken?

Een cijfer maakt het heel erg inzichtelijk. Je hoeft dit niet direct met anderen te delen. Want je eerlijk naar jezelf bent, zal dit cijfer al veel in jouw mindset losmaken.

Ben jij tevreden over de cijfers die jij jezelf zojuist hebt gegeven?

Niet tevreden? Dan is het nu de tijd om te veranderen.

Als je een teken nodig hebt om te beginnen? Dit is het teken!

[bctt tweet=”Wacht je op een teken om te beginnen – Dit is het!” username=”Roadmap2indep”]

Wacht je op een teken om te beginnen - Dit is het

Focus op winst verhogende activiteiten

Veel ondernemers zijn hele drukke bezige bijtjes.

Was het maar waar!

Een bij heeft 1 doel. Zoveel mogelijk nectar verzamelen en is daar de hele dag mee bezig. Super focus!

Vele ondernemers doen allerlei activiteiten die niet direct leiden tot een groeiende onderneming. Administratie, koffiedrinken, alles in ordners stoppen, nadenken over de volgende stap. Leuk, maar het levert geen brood op de plank. (En geloof me, ik betrap mijzelf daar ook nog steeds op).

Je focus als ondernemer zou moeten liggen op onderdelen die jouw bedrijf, offline of online, verder helpen: nieuwe klanten realiseren, nieuw volgers krijgen, marketing, je verkoop, je verkoopfunnels, je zichtbaarheid.

Er is niemand die zal zeggen: ‘Wat heb jij je documenten deze maand goed geordend.’

Wel: ‘Wow wat ben jij goed bezig, ik zie je overal!’

Welk cijfer geef jij jezelf ook al weer voor je focus?

Stop met onnodige zaken en verbeter je focus. Vandaag nog!

[bctt tweet=”Aan het eind van de maand is het je bankrekening die aangeeft of je gefocust bezig was ” username=”Roadmap2indep”]

Aan het eind van de maand is het je bankrekening die aangeeft of je gefocust bezig was

Staat het niet in je agenda, dan doe je het niet

Ik ben iemand die heel lang zonder agenda’s heeft geleefd. Ik onthield wel welke afspraken ik had. Inmiddels lang geleden, want ik kan niet meer zonder nu.

In mijn businessplan dat ik afgelopen maand heb herijkt, heb ik een agenda opgenomen voor de komende 5 maanden. Alles staat al beschreven, mijn blogs, mijn webinars, lanceringen, zichtbaarheid.

Dat betekent dat ik nu ook het werk moet doen, anders blijft het een businessPLAN en wordt het nooit realiteit.

In mijn weekplanning staan daarom vaste blokken voor de verschillende onderdelen.

Online zichtbaarheid zoals social media, iedere dag 2x een blok. Blog schrijven vast blok in de week. Webinars, ingepland voor de komende maanden.

Mijn ervaring is dat als het niet in mijn agenda staat, dan doe ik het niet. Dan komen er zoveel andere dingen tussen door, dat ik het ‘vergeet’. Blijkbaar vind ik het dus niet belangrijk genoeg om daar tijd voor te blokkeren.

[bctt tweet=”Als het niet in je agenda staat – is het niet echt belangrijk voor je ” username=”Roadmap2indep”]

Als het niet in je agenda staat – is het niet echt belangrijk voor je

Staat marketing als een vast blok in je agenda?

Of is dit iets dat je ad hoc er bij doet? In de verloren uurtjes?

Heb jij in je agenda gepland staan wat je doet voor jouw online zichtbaarheid? Waar ben je aanwezig, wat doe je.

Om een voorbeeld te geven: iedere dag staan bij mij de volgende onderdelen gepland:

  • 10 minuten FB live gaan (vanaf september)
  • Nieuwe posten in de Online Business Community
  • 4 Quotes en berichten posten op mijn bedrijfspagina
  • Reageren op comments en reacties
  • Minimaal 3 comments plaatsen in andere posts en groepen
  • Minimaal 5 likes van zakelijke posts
  • Voor LinkedIn staat een vergelijkbare lijst klaar.

Het lijkt veel, maar door discipline en tijd blokken, is dit snel te doen. Deels is vooruit te plannen en deels is het uit te besteden.

Tijd voor actie!

Wat denk jij?

Hangt het succes van jouw bedrijf af van geluk hebben of van discipline?

Retorische vraag natuurlijk. (hopelijk…)

Als jouw succes alleen van geluk afhangt, kan je beter meedoen met de loterij.

Als jij gelooft dat jij jouw succes in eigen handen hebt, is discipline het belangrijkste om dat succes af te dwingen. De kansen (geluk) komen dan vanzelf langs.

Terug naar het begin.

De komende maanden kan je scoren, en hard ook!

Als je meespeelt, er bij bent. ‘Get in the game’

[bctt tweet=”Op je bek gaan is geen falen – Het bijltje er bij neerleggen wel” username=”Roadmap2indep”]

Op je bek gaan is geen falen – Het bijltje er bij neerleggen wel

Fouten maken is niet erg, daar leer je het snelste van. Op je bek gaan is niet leuk, maar wel noodzakelijk af en toe. Fouten maken is niet falen!!

Niets doen, als je weet wat je wel moet doen… De enige die daarvan baalt dat ben jij. En dat is dodelijk voor je zelfvertrouwen. Omdat je niet meer trouw bent aan wie jij in potentie kan zijn.

Dus kom in actie, ook als het nog niet perfect en klaar is.

Wat kan je nu (deze weken) realiseren?

Hoe snel kan je dat neerzetten?

Plan het, doe het!

Hoe eerder hoe beter. Je leert of je casht.

Schop onder jouw kont en mijn kont!

Wat ik je schrijf, is hoe ik het zelf ervaar en voel.

Wat ik JOU schrijf, schrijf ik ook aan MIJZELF.

Mijn eigen cijfers waren niet zo hoog als ik had gewild.

Het cijfer dat ik mijzelf gaf voor mijn eigen zichtbaarheid, was een 4.

Dus wat ik jou schrijf is even goed een schop onder mijn kont.

Mijn plan voor de komende 4 maanden is mijn online zichtbaarheid naar een 10 te brengen. Met een vast plan voor Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Webinars, Live broadcasts.

Een deel doe ik zelf. Een deel besteed ik uit. En een deel betekent nieuwe tools gebruiken.

Voor de komende maanden staan ongeveer 40 webinars gepland (YES!).

Een webinar geven betekende voor mij: meerdere webpagina’s aanpassen, verkooppagina maken met timer, emails schrijven, versturen, mailinglijsten selecteren. Kortom veel werk… Dit moest veranderen, anders kan ik die 40 technisch niet eens realiseren.

Afgelopen weekend heb ik WebinarJam aangeschaft. En nu al, voor ik mijn eerste webinar met dit pakket heb gegeven, zie ik hoeveel tijd ik heb verloren aan het neerzetten van een webinar. Iets wat nu in enkele minuten kan.

Maar dat betekent wel dat ik WebinarJam onder de knie moet krijgen en inregelen. Tijd voor techniek, dat verder niets oplevert. Dus daar heb ik extra tijd voor geblokkeerd, in de avond, in het weekend. En mijn doel is deze week alles klaar en lopend te hebben. (Bij deze mijn committering aan jullie 😉 ).

[bctt tweet=”Een honingbij is 100% gefocust op nectar – Hoe is jouw focus – Of ben je vooral een bezig bijtje?” username=”Roadmap2indep”]

Een honingbij is 100% gefocust op nectar - Hoe is jouw focus - Of ben je vooral een bezig bijtje

De beurt is aan jou

Sta jij waar je had willen zijn? Durf jij jezelf te verbinden aan jouw plannen? Wat wil jij nog realiseren deze maanden, waar ga jij vol gas op geven? Laat je het weten in het commentaarveld hieronder de blog.

(Of vind je dat ik veel te streng voor je ben geweest?)

Succes, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

PS: Als ik je kan helpen met focus, met wat jij online kan doen? Of om jouw online bedrijf naar het volgende niveau te brengen. Stuur mij dan een emailtje. Wellicht kan ik jou daar persoonlijk bij helpen. En help ik je om de komende maanden de beste vier maanden van dit jaar te maken.


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    2 Reacties op "Need a sign? This it it!"

    • Bert

      Damn Bas! Wat een ontzettend goede blog deze keer. En ik weet zeker dat het je gaat lukken. Mooie focus!

      • Bastiaan

        Thanks Bert!! Jij ook veel succes de komende maanden.

Reacties zijn gesloten.