Moet je nu wel of niet jouw kennis online gratis weggeven?

Deze vraag lijkt vele ondernemers bezig te houden.

Er lijken twee kampen te bestaan.

Het ene kamp is voor en zegt:

Ja, je moet je beste content gratis weggeven, dan zien ze welke waarde je te bieden hebt. En je volgers denken: als hij dit allemaal zo maar weggeeft, dan moet de rest van zijn content megawaardevol zijn. Je wordt een miljonair!

Het andere kamp is tegen en zegt:

Nee, als je je beste content weggeeft, dan leren je volger je kennen als iemand die alles gratis geeft en willen ze nooit betalen. Bovendien heb ik ook moeten betalen om deze kennis te verkrijgen. Als het niet in geld is, is het wel in tijd. Door je beste gratis content weg te geven, ga je failliet!

Tot welk kamp behoor jij?

Ik snap het kamp wel waar ze zeggen dat je niet je beste content moet weggeven. Ik denk dat ze alleen zichzelf onderschatten en hun klanten overschatten.

  1. Mensen willen niet alleen de beste content. Ze willen ook geholpen en begeleid worden. Het liefste willen ze dat jij het voor ze doet. Mensen hebben meer nodig dan alleen dat stukje ‘beste content’
  2. Als tweede denk ik dat ze twijfelen of ze wel genoeg te vertellen hebben. Als je je beste content weggeeft, welke kennis heb je dan nog om te verkopen?

Zelf behoor ik tot het kamp dat veel weggeeft.

Voor mij zijn er vier redenen om dat wel te doen.

  1. Je vergroot je netwerk met je gratis content. Mensen delen je content en refereren anderen naar je toe.
  2. Gratis content is een manier om aan je volgers te laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied. Je kan het wel zeggen. Ik ben een expert. Maar je moet het uiteindelijk ook kunnen bewijzen.
  3. Je kan je onderscheiden van andere ondernemers. En wees eerlijk. De meeste geven helemaal niets weg. Dus gratis content is wel een hele makkelijke manier.
  4. En als vierde je gratis content is een opstap naar je betaalde producten. Een teaser. Een smaakmaker. Of zoals het in de marketing heet: een front-end product.

 

 

Laat eens weten wat jouw mening is over het weggeven van gratis content. Schrijf het in de commentbox hier beneden.

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!

Bastiaan

PS: Vergeet niet deze blog te liken en te delen! Thanks!

Sommige ondernemers zijn bang om hun kennis gratis weg te geven omdat ze denken dat hun klanten dan niets meer kopen

[bctt tweet="Sommige ondernemers zijn bang om hun kennis gratis weg te geven omdat ze denken dat hun klanten dan niets meer kopen."] Mensen willen niet alleen de beste content. Ze willen ook geholpen en begeleid worden

[bctt tweet="Mensen willen niet alleen de beste content. Ze willen ook geholpen en begeleid worden."] Gratis content is een manier om aan je volgers te laten zien dat je een expert bent. Je kan wel zeggen dat je het bent, maar je moet het uiteindelijk ook bewijzen

[bctt tweet="Gratis content is een manier te laten zien dat je een expert bent. Zo kan je het bewijzen!"]


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.