Meer klanten en meer omzet.

Wie wil dat niet? Wat kan internet daar mee voor jou betekenen?

Als we het over internet hebben, denk je snel aan een website. En dat is wat de meeste ondernemers ook als eerste laten maken.

Waarschijnlijk heb je die al. En ben je tevreden met het aantal klanten dat je via je website krijgt?

Niet? Dan wil ik vragen de volgende situatie eens voor te stellen.

Wel weten en niet doen…

Afgelopen week sprak ik verschillende coaches over hoe ze online zichtbaar zijn. Coaches die toch al langere tijd bezig zijn en best wel weten hoe een en ander werkt.

Maar toen we het over hun website hadden, bleek dat ook ondernemers hele vanzelfsprekende stappen hadden overgeslagen.

Dit was duidelijk een gevalletje van ‘Common sense isn’t common practice’. Ik weet wel hoe het moet, maar ik doe het niet. We hebben daar allemaal wel eens last van. We weten dat we gezonder moeten eten, maar we doen het niet. We weten dat we meer moeten sporten, maar we doen het niet. Meer slapen? Het komt er niet van… Ik denk dat je vast wel een vergelijkbare situatie herkent in jouw leven.

Voor je website geldt hetzelfde. Ongetwijfeld dat je weet hoe het beter kan, maar het komt er niet van.

Zonde, want kijk eens wat er gebeurt met de bezoekers op je website.

De meeste bezoekers van je website verdwijnen direct weer

Stel er komt een willekeurige bezoeker op jouw website. Hij of zij is op zoek naar iets en hoopt dat op je site te vinden.

Stel deze persoon komt op je site via Google, via een blog, via een link, via Facebook. Hij ziet je site en na 3 seconden heeft ie een mening gevormd. (3 seconden is de gemiddelde tijd van een nieuwe bezoeker op je website. In die tijd moet je helder hebben gemaakt of je hem kan helpen)

Deze persoon ziet je site en wat denkt deze persoon dan?
Waarschijnlijk een van de 4 volgende dingen:

  1. Geen idee wat ik hier moet doen. En je bezoeker klikt weg.
  2. Interessant maar ik heb het nu niet nodig. En je bezoeker klikt weg.
  3. Interessant maar ik kijk nog even verder. En je bezoeker klikt weg.
  4. Dit is precies wat ik nu zoek en nu nodig hebt, en neemt contact op.

 

Het aantal mensen dat in groep 4 zit is ongeveer 3% van het aantal webbezoekers. Dat zijn je meest direct klanten. Helaas betekent dat ook dat 97% van de bezoekers direct weer weg klikt en zeer waarschijnlijk nooit meer terug komt. Ze zijn je website vergeten of als ze bedenken dat het wellicht toch interessant was, kunnen ze je site niet meer vinden.

Hoe mooi zou het zijn als je – in ieder geval een deel van – deze wegklikkende mensen alsnog klant kan maken? Groep 2 en groep 3 zijn in beginsel potentiële klanten. Alleen nog niet op dit moment. Wellicht wel komende maand of over een half jaar.

De eerste stap om meer klanten en meer omzet te krijgen, is dus te zorgen dat de mensen die in eerste instantie weg zouden klikken (groep 2 en groep 3), bij je blijven houden tot het moment dat ze klant worden.

 

Houd bezoekers van je website vast - trioserie2

When you build trust, trust follows you Klik om te Tweeten Success is a consequence, not a goal Klik om te Tweeten Experience is simply the name we give our mistakes ~ Oscar Wilde ~ Klik om te Tweeten

Zonder mailinglijst geen online business

Ik kan 2 manieren bedenken om deze wegklikkende mensen alsnog te bereiken.

De eerste methode is de duurste. Je kan deze mensen benaderen met advertenties. Eventueel op maat gesneden. Precies met de zaken die ze op jouw website hebben bekeken. Je ziet die vaak gebeuren door de grotere webwinkels en reisorganisaties. Je hebt net een product bekeken of naar een huisje in Toscane, en prompt zie je overal advertenties om als nog dat huisje te boeken. Bookings dot com is daar een duidelijk voorbeeld van. Zelfs als je al een reis hebt gekocht, krijg je nog advertenties te zien. Deze vorm van adverteren heet ‘retargetting’. Dit is zeer krachtig als je een product verkoopt en mensen net jouw productpagina hebben bekeken. Deze methode is minder geschikt voor diensten en services.

De tweede methode is om je bezoekers aan je te binden met een mailinglijst. Probeer zo veel mogelijk van je bezoekers op je mailinglijst te krijgen. Op het moment dat je hun emailadres hebt, kan je contact leggen. Kan je ze emailen met waardevolle tips en casestudies. Je blijft top of mind. Op het moment dat ze je wel nodig hebben, denken ze wellicht aan je en nemen ze contact met je op. Zekerheid heb je niet. Maar deze kans is vele malen groter dan wanneer ze direct weer weg geklikt waren en jouw site allang weer vergeten waren.

Jouw mailinglijst is het hart van je online activiteiten. Zonder mailinglijst geen online business! Je maakt het je zelf in ieder geval een stuk lastiger.

Je mailinglijst wordt beheerd door een externe emailservice die namens jou emails kan sturen aan grote groepen mensen. De emails kunnen automatisch en individueel worden verstuurd afhankelijk van het moment dat iemand zich aanmeldt. Of ze kunnen eenmalig aan iedereen worden verstuurd, zoals bij een nieuwsbrief.

De emailservice die ik gebruik is ActiveCampaign. Zeer uitgebreid en relatief goedkoop. Zeker voor de functionaliteiten die ze bieden. Vanaf $9 per maand heb je het basispakket. Daar kunnen de meeste ondernemers prima mee vooruit.

Een weergaloze weggever

Helaas de tijd is voorbij dat je mensen op je mailinglijst kon krijgen met een oproep als ‘Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’. Niemand zit te wachten op nog een nieuwsbrief. Waarschijnlijk heb je er al veel te veel.

Om je bezoekers wel naar je mailinglijst te verleiden, zal je een weggever moeten hebben. En bij voorkeur een weergaloze weggever!

Zo’n weggever is een PDF, een ebook, een sample van je boek, een coupon, een kennismakingsgesprek, checklist. Het kan van alles zijn. Mits het van waarde is voor je meest ideale klant.

Zo’n weggever wordt ook wel lead magnet genoemd. In deze blog: 10 Nederlandse Lead Magnet Ideeën, krijg je meerdere voorbeelden van wat je zou kunnen maken.

De basis van je online bedrijf moet staan!

Ik zei al: Common sense isn’t always common practise.

Ik ben er van overtuigd dat het niet allemaal nieuw is wat je hierboven leest.

Maar heb je dit ook staan?

  • Heb je een weggever op je website staan (of eventueel je FB pagina)?
  • Heb je jouw mailinglijst gekoppeld?
  • Is je weggevers bovenaan je pagina zichtbaar?
  • Heb je een aantal emails klaar staan voor je nieuwe volgers?

Zonder deze stappen doe je simpelweg niet mee online. Het klinkt misschien hard van mij. Ik denk dat als je deze stappen nog niet hebt gezet, dat dit prioriteit heeft boven al het andere wat je online doet.

Get in the game!

  • Verbeteren van je website? Wacht daarmee of doe het om je mailinglijst en je weggever te koppelen!
  • Een online programma maken? Niet aan beginnen! Je bent er nog niet aan toe.
  • Een Facebook pagina of zelfs adverteren? Wat doe je met de mensen op je website? Ze gaan weg. Zonde van je energie en geld.

Vele ondernemers die ik spreek, hebben dit niet geregeld. Daarom ben ik zo dwingend vandaag. Ik hoop dat als jij tot die groep behoort, dat je dit een prioriteit maakt. Je kan het binnen een dag tot maximaal 2 weken geregeld hebben.

Vind je deze blog waardevol? Klik dan even op ‘Like’ en deel de blog op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+. (Eentje is genoeg hoor, meer mag ook 😉 )

 

Dit is het!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

Houd bezoekers van je website vast - trioserie1

Common sense isn’t always common practice Klik om te Tweeten What you do has greater impact than what you say Klik om te Tweeten Begin with the end in mind Klik om te Tweeten

Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal koppelingsservice LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je meer klanten uit internet haalt. Ik leer je eenvoudig online marketing toe te passen, en hoe je snel en efficiënt online cursussen kan maken voor meer omzet.

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd