Vanochtend was ik te gast bij een netwerkontbijt. Zo’n 20 gedreven ondernemers die iedere week samen komen, elkaar inspireren en een korte pitch houden van 1,5 minuut. Over wie ze zijn, wat ze doen, wie ze helpen en waar ze naar op zoek zijn.

Ik zat daar met pen en papier te luisteren naar al die pitches en wilde mijn best doen om ze in contact te brengen met mensen in mijn netwerk. Maar helaas… Bij bijna alle ondernemers werd mij niet duidelijk waar ze nu naar op zoek zijn. En het werd me niet duidelijk waar ik ze mee kon helpen.

De angst voor: Durf te vragen!

We zijn in Nederland niet gewend te vragen waar we behoefte aan hebben. We zoeken het liever eerst zelf wel uit. En vragen… Ja, als we echt vastgelopen zijn, met schaamte rond onze kaken.

Herkenbaar? Ik wel. Als er iemand zo in elkaar zat, was ik het wel!

Vragen stond niet in mijn woordenboek. En door veel schade en schande ben ik er achter gekomen dat je daar alleen jezelf mee hebt. Ik bleef liever een hele dag door rommelen dan dat ik iemand om hulp vroeg die het in een halfuurtje kon oplossen.

De laatste paar jaar doe ik het zelf steeds beter. Ik leg mijn ideeën voor aan mijn mastermind. Ik heb een coach om mij te sturen. Ik heb vrienden met wie ik spar. In mijn pitches ben ik steeds helderder naar wie ik op zoek ben. Maar voelt het makkelijk? Zet er maar gerust onge-makkelijk… Het ‘om hulp vragen’ is geen natuurlijke gewoonte van mij. Ik doe het omdat ik weet dat ik moet (!) vragen om sneller verder te komen.

De kracht van: Durf te vragen!

De pitches van vanochtend hadden stuk voor stuk succesvoller kunnen zijn, als de ondernemers gevraagd hadden waar ze echt behoefte aan hadden. Wees concreet! Zeg wie je zoekt, het liefste noem je deze persoon bij naam, of noem minimaal het bedrijf of de branche met wie je in contact wil komen.

Een voorbeeld uit mijn eigen netwerk over de kracht van helder durven vragen!

durf te vragenAnneke Panella-Drijver van Improve your business English. Zij maakte 2 jaar geleden een kort filmpje waarin ze vroeg wie haar in contact kon brengen met Frans Timmermans. Een gedurfde vraag voor een toen relatief onbekende ondernemer. Anneke plaatste het filmpje online, wij deelden het op de verschillende sociale media. Binnen de kortste keren kreeg ze contact met een nieuw ondernemers netwerk, werd ze geïntroduceerd bij Prins Constantijn en gingen vele nieuwe deuren voor haar open. Inmiddels heeft ze haar eigen podcast op BNR Nieuws radio. Alleen maar omdat ze durfde te vragen om contact te leggen met 1 persoon. En dan te bedenken dat het contact met Timmersmans er uiteindelijk nooit van is gekomen.

 

Durf jij te vragen?

Hoe makkelijk vraag jij om hulp? Ben je helder in wat je zoekt of hoe mensen jou kunnen helpen? Ik ken mensen die er geen enkel probleem mee lijken te hebben, die vragen om alles. Je kent ze misschien ook wel. Maar ik ben wel benieuwd wie hier ook mee worstelt.

Praat mee en schrijf jouw ervaringen met ‘durf te vragen’ hieronder in het commentaar veld.

Alvast dankjewel.

 

Durf te vragen: Wil jij mij helpen?

durf te vragen

De komende maanden wil ik meer aandacht geven aan sporters en personal trainers omdat ik denk dat die veel te winnen hebben met internet. Daarom kom ik graag (warm) in contact met deze doelgroep.

Ik zoek personal trainers, sporters, sportscholen die meer en makkelijker nieuwe klanten willen krijgen in hun praktijk of school. En die daarbij internet willen gebruiken om hun emaillijst op te bouwen en mogelijk ook een deel van hun trainingen online willen plaatsen.

Ken jij deze mensen in je persoonlijke of zakelijke netwerk? Of ben je zelf iemand uit deze doelgroep? Kan jij mij in contact brengen met personal trainers, sporters of sportscholen voor een oriënterend gesprek?

Stuur mij dan persoonlijk een email >>

Veel dank voor je meedenken en eventuele email.

 

Dit is het!

Ga je zo op pad, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Warme groet, Bastiaan

PS, vergeet niet mee te praten hieronder in de comments!


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal koppelingsservice LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je meer klanten uit internet haalt. Ik leer je eenvoudig online marketing toe te passen, en hoe je snel en efficiënt online cursussen kan maken voor meer omzet.

    8 Reacties op "Durf te vragen als ondernemer"

    • Bart

      Misschien wel een leuk idee om een forum of website mee op te zetten. WieKanMeVerderHelpen.com !!!

    • Marjolein Hettinga

      ‘Durf te vragen’ moeilijk? Nee joh, mensen willen je vaak juist graag helpen, maar ze zijn niet helderziend. Dus gun je vrienden, familie, zakenrelaties dat plezier en vraag gewoon waar je naar op zoek bent. Jij blij, zij blij 😉

    • Wendy

      In mijn pitch trainingen merk ik ook Vaak dat mensen niet helder hebben wat ze aan anderen kunnen vragen. Ze blijven een beetje steken bij ‘meer klanten’. Voor mij is dat te vaag, Met een specifieke vraag zoals jij die hierboven noemt is voor mij makkelijker om mensen uit mijn netwerk aan jou te koppelen. Ik houd dus oren en ogen voor je open!
      Weer een hele heldere blog Bastiaan!

    • Anneke Panella-Drijver

      Zo leuk dat je hierover schrijft, Bas. Dit is echt het kantelpunt voor mijn bedrijf geweest. Vragen om wat je wilt en dat duidelijk kunnen formuleren, is zo belangrijk. Jouw vraag is duidelijk genoeg. Ik zal ‘m voor je delen!

      • Bastiaan

        Omdat het zo’n helder kantelpunt was, moest ik het wel noemen 😉

    • Leanne

      Bas, ik blijf op zoek naar personal trainers 😉 niet voor mezelf maar voor jou. Mijn vraag : Ik kom graag in contact met ondernemers in de gezondheidszorg (in de breedste zin van het woord). Ben jij of ken jij een fysiotherapeut, masseur, natuurgeneeskundige, reiki genezer, manueel therapeut, gewichtsconsulent, coach, schoonheidsspecialiste etc die graag zijn de gezondheid van zijn of haar klanten wil ondersteunen met essentiele olie? Verwijs ze naar mij 🙏🏻

    • Esther

      Helemaal mee eens. Ik zit in een ontbijtnetwerk waarbij het juist wel de bedoeling is dat je vertelt waar je naar op zoek bent. Hoe concreter hoe beter. En dat werkt inderdaad waanzinnig goed.

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd