Weet je nog… Je werd ooit ondernemer en je had een website nodig.

Logisch dat is de eerste stap. Grote kans dat je met WordPress begon. WordPress was ‘gratis'.

Zeker als je nog niet zoveel te besteden hebt, lijkt WordPress een logische keuze. Je kan je eigen website bouwen en bloggen. En er zijn duizenden plugins om je website te verbeteren. Prima start…

Je bedrijf groeit. Je website groeit moeizaam mee. Er hebt steeds meer nodig. En je website bouwer is blij dat je telkens terug komt.

Betaalde plugins om extra mogelijkheden aan je website toe te voegen. Mailchimp of ActiveCampaign. Een e-learning platform. Kost maar 150 euro per jaar, maar om het om te zetten was je toch een duizendje verder… Oja, Clickfunnels voor 150 dollar per maand om je online marketing te doen. Video hosting bij Vimeo, etc etc.

Behalve steeds meer abonnementen, ben je ook steeds meer tijd kwijt om die verschillende platforms te leren kennen, op te zetten en te onderhouden.

De valkuil van WordPress

WordPress lijkt zo goedkoop en makkelijk, maar als je professioneel aan de slag gaat, ben je honderden, zo niet duizenden euro’s per jaar kwijt.

Ik heb hetzelfde pad gelopen. Niets menselijks is mij vreemd. Ik begon met een goedkope hosting. En na een paar jaar had ik steeds meer tools, beter hosting, betere thema’s. 

Bovendien werden al die verschillende systemen steeds complexer om te onderhouden. Iedere tool had weer zijn leercurve. Als ik terug kijk op hoeveel tijd ik zelf alleen al besteed heb aan mijn website, dan was ik penny-wise en zeker pound-foolish!

Dat is de valkuil van WordPress. Je begint goedkoop en na een paar jaar, ben je stiekem heel veel geld én vooral ook tijd kwijt om het te bouwen en te onderhouden.

1.000 euro per maand

Toen ik alles optelde wat ik aan al die tools uitgaf, schrok ik. Op een gegeven moment betaalde ik (teruggerekend) bijna 1.000 euro per maand aan licenties, tools, en handigheden, website bouwers en assistenten. 

Mijn gratis WordPress site had bij mij voor tot heel veel verborgen kosten geleid. Dit stond niet meer in verhouding.

Stap 1: Maak schoon schip deze zomer!

Mijn eerste actie was deze verborgen kosten zwaar te reduceren. Alle dure pakketten er uit: WPenging ($ 1.200), Cloudflare ($ 200), een apart e-learning systeem ($1.200), dure en meerdere website thema’s. Zowel Aweber als ActiveCampaign ($ 600). En nog een aantal. Ik denk dat ik de kosten inmiddels meer dan gehalveerd heb, zonder in te boeten op functionaliteit.

Zijn er onderdelen, tools, plugins die jij er uit kan gooien? Doe dat dan. Als je bepaalde tools het afgelopen jaar niet gebruikt hebt, ga je dat waarschijnlijk komend jaar ook niet doen.

Begrijp mij goed. Het gaat mij er niet om dat je zo weinig mogelijk betaalt. Ik vind het belangrijk dat wat je koopt goed is en goed werkt. En daar mag best een prijskaartje aan hangen. 

Bijvoorbeeld: Als jij je volledig richt op emailmarketing en je heel veel emailseries hebt met tags en opties om het gedrag van je klant te volgen, dan is ActiveCampaign een goede tool, maar ga dan voor het duurdere pakket. Geweldig!

Maar voor de meeste ondernemers die ik spreek, zijn die zeer extra opties van ActiveCampaign veel te uitgebreid. Die willen een emailserie sturen nadat iemand zich aanmeldt of iets koopt. En toch betalen ze voor het dure pakket.

Stap 2: Verminder de tijd die je kwijt bent aan de techniek

Het tweede actie was de tijd die het bouwen en het onderhoud van een WordPress platform kost, te reduceren. Zowel mijn tijd als dat van mijn VA.

Immers, het zijn allemaal verschillende tools die je moet beheren. Met hun eigen update systemen en services. Mijn grootste bezwaar bij WordPress is dat er paar maanden een nieuwe update uitkomt. Je mag hopen dat je website nog werkt na de update. (Heb je wel eens gezien dat er bovenaan de update pagina van WordPress staat, dat je EERST een backup moet maken, voor je update? Dat is niet voor niets.)

Ik schrik hoeveel tijd mensen besteden aan hun website. Dat is tijd die – in mijn ogen – beter besteed kan worden aan klanten, nieuwe ideeën of hun zichtbaarheid.

Minder tools en simpeler, betekent minder onderhoud en meer eenvoud.

Stap 3: Overstappen op een alles-in-één platform

Zoals je wellicht weet ben ik officieel partner van het alles in één elearning/ marketing platform Kajabi. Op dit moment zit ik in het transitie proces. Mijn nieuwe website, elearning, emailmarketing draaien al volledig binnen dit platform. Mijn oude website gaat ook over, inclusief ActiveCampaign.

Waarom ik dit doe? Omdat alles geïntegreerd is voor 1 vaste prijs. Minder tools, minder update stress, minder tijd kwijt.

Bijna iedere dag krijg ik vragen van ondernemers met een vergelijkbaar verhaal. Ze zijn klaar met de verschillende tools, plugins, onderhoud en de angst dat hun WordPress site niet meer draait bij de volgende update. 

Wellicht ben jij ook zo'n ondernemer. Als jij je herkent in dit verhaal, dan zou ik dit platform serieus overwegen.

Niets moet, maar als je gaat, ben ik er voor je

Ik zeg niet dat je moet overstappen. Misschien ben je dik tevreden met wa je nu hebt staan. Maar mocht je gaan, weet dan dat ik er voor je ben.

Als Kajabi ambassadeur heb ik, de Nederlandse gebruikersgroep opgericht: Kajabi Users Nederland. Deze gebruikers groep is er speciaal voor om in het Nederlandse van gedachten te wisselen, vragen te kunnen stellen en het optimale uit dit platform te halen. Je kan gratis lid worden van deze gebruikersgroep.

SPECIAAL AANBOD: Tot eind juli 2019, kan ik je als officieel partner 10% korting geven op Kajabi.

Hoeveel tools gebruik jij? 

Herken jij je in dit verhaal? Ben jij ook een ondernemer die steeds meer tools, en handigheidjes heeft gekocht? Die veel meer tijd kwijt was aan zijn website, dan je had bedacht voor je begon?

Schrijf jouw verhaal hieronder in de reacties. Ik weet zeker dat er vele zijn zoals ik 😉

Succes, Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal koppelingsservice LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je meer klanten uit internet haalt. Ik leer je eenvoudig online marketing toe te passen, en hoe je snel en efficiënt online cursussen kan maken voor meer omzet.

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd