Gisteren ben ik geïnterviewd door een studente van de Universiteit van Amsterdam. Ze studeert entrepreneurship en is bezig met haar masters-scriptie.

Een leuk gesprek over coaching, drivers, progressie, lef en doorzettingsvermogen.

En het triggerde mij ook.

Ze vroeg mij naar de progressie-meetpunten die ik bij mijn klanten voor ogen heb.

 

Toen bedacht ik mij dat ik niet altijd even duidelijk ben in wat mijn studenten moeten of kunnen bereiken.

Ik geef graag veel kennis weg en schets graag het grote plaatje, het perspectief. En stilzwijgend verwacht ik dat mijn volgers, mijn kijkers, mijn lezers daar zelf mee aan de bak gaan.

Dat ‘aan de bak gaan’ vraagt discipline, doorzettingsvermogen, gedrevenheid.

En ik ben er van overtuigd dat jij dat hebt, je leest deze blog.

 

Maar ik bedacht mij dat ik misschien uit ga van een vanzelfsprekendheid die er niet is.

Hoe gedreven je ook bent.

Je zal in actie moeten komen en…

Je wilt op een gegeven moment het gevoel hebben dat je klaar bent.

Dat je iets hebt afgerond.

Dat je kan zeggen: Zo, dat staat, dat is klaar!

 

Het mooie van online ondernemen is dat je altijd kan blijven groeien.

Er is altijd iets nieuws dat je kan doen.

Er is altijd iets anders dat je kan ontwikkelen.

Altijd een nieuw product dat staat te roepen om gemaakt te worden en in de markt neergezet te worden.

En de ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. Instagram bijvoorbeeld, is hard aan het groeien en is voor ondernemers inmiddels ook een heel interessant platform. Dat vraagt aanpassen, flexibiliteit. Maar wat doe je daar mee?

Daarom was mijn idee… Je bent nooit klaar. Hoe kan je dan iets afmaken als je nooit klaar bent??

Geef jezelf eens een schouderklopje voor je discipline en doorzettingsvermogen Klik om te TweetenGeef jezelf eens een schouderklopje voor je discipline en doorzettingsvermogen (dat mag ook wel eens gedaan worden)

Als je telkens iets nieuws doet, maak je dan ooit iets af Klik om te Tweeten

Als je telkens iets nieuws doet, maak je dan ooit iets af

Kleinere stapjes

Het antwoord is eigenlijk best simpel. En misschien had je het al in jezelf gemompeld.

‘Hak alle onderdelen in kleinere stukjes en koppel aan al die stukjes heldere meetbare resultaten’

Met een checklist, een target, een deadline die kan bepalen of je deze stap hebt afgerond. (Smart, niet waar?)

 

Ik zie het als mijn taak om die ijkpunten helderder te maken en haalbaar te maken.

Alleen heb ik jouw input nodig…

 

Wat zijn die onderdelen die jij afgerond wilt hebben?

Aan welke ijkpunten heb jij behoefte?

Bij welke onderdelen denk jij… ‘ik zou willen dat het afgerond was…’

 

Op basis van jouw input, wil ik een aantal checklist maken. IJkpunten, onderdelen waar een streep onder kunnen.

Waar ik aan denk zijn:

  • Checklist om de analyse van je online doelgroep, hun problemen, hun vraagstukken afgerond te hebben
  • Checklist of je website goed is omgebouwd of neergezet met optin en weggever
  • Checklist of je autoresponder werkt op de automatische piloot
  • Checklist of je emailserie nadat mensen zich hebben aangemeld voor je mailinglijst succesvol is
  • Checklists of je landingspagina’s zoals de optin-pagina, de bedankpagina goed zijn gemaakt
  • Checklist voor maken van je verkooppagina
  • Checklist om je verkoopfunnel af te maken
  • Checklist voor het maken van een contentcalender

 

Deze checklists worden tzt een onderdeel binnen mijn programma’s.

Als dank voor je input zal ik de eerste checklist naar je toesturen (nadat deze is gemaakt)

Schrijf in het commentaarveld hieronder tegen welke onderdelen jij aanloopt omdat je het gevoel hebt dat je ze nooit afkrijgt. Is het een van de onderdelen hierboven? Of een ander onderdeel? Laat het me weten.

Wanneer de eerste checklists zijn gemaakt, zorg ik dat deze je wordt toegestuurd.

Laat je het me weten? Thanks.

Warme groet,

Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    6 Reacties op "Afmaken en nooit klaar zijn"

    • bart

      Misschien nog een checklist voor de opbouw van een membersite ?

      • Bastiaan

        Dat wordt een grote checklist!! ;-). Waar denk je specifiek aan? Cursusopbouw, technisch, betaling? Of in grote lijnen een overzicht?

    • Margriet Van Weert

      Goedemorgen Bastiaan fijn dat je me wilt helpen. Het balletje is bij mij aan het rollen. Werd uitgenodigd voor info avond. Ze gaan een goede doelen fair doen daar kan ik met mijn eigen gemaakte spullen staan. Die kan ik verkopen of niet. Maar hier kan ik me laten zien. En wil dan een lijst neerleggen waar ze hun email op schrijven om ge informeert worden wanneer een workshop is. Ik weet niet of ik daar al moet zeggen dat ze iedere of om de 3 workshop er een te winnen valt. Wat zou jij zeggen ? En met logo en Naam is ook iemand bezig. groetjes Margriet

      • Bastiaan

        Nooit aangeven dat ze iets kunnen winnen behalve op het moment dat ze dat kunnen. Anders gaan ze er op anticiperen. Een lijst is slim. Daarnaast een pot voor kaartjes. Dat is net wat sneller en laagdrempeliger. Als ze geen kaartje hebben kunnen ze hun naam opschrijven.

    • Karin

      Ik ben al een tijdje bezig mijn praktijk om te gooien en mis soms het overzicht. Een checklist voor de websiteonderdelen, autoresponder en salespagina zou ik wel erg handig vinden.

      • Bastiaan

        Heel herkenbaar. Wat bedoel je met omgooien? Online gaan of een andere richting met je bestaande klanten?

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd