Baal jij ook dat je website maar weinig nieuwe klanten oplevert?

Je wordt zo af en toe gebeld…

En dan moet uitleggen wat je doet. In de hoop dat ze een afspraak maken…

Als ze met je gewerkt hebben, zijn ze laaiend enthousiast.

Maar hoe lastig is het om ze ook je klant te maken…?

Je website is geen visitekaartje (meer)

Bijna iedere ondernemer begint een website om als een visitekaartje. In de hoop dat een bezoeker contact opneemt. Op het moment dat die telefoon overgaat, kunnen ze hun bedrijf verkopen. Laten zien dat ze de expert zijn. En laten ervaren dat zij deze nieuwe potentiële klant echt kunnen helpen.

Maar als deze nieuwe klant niet opbelt, hebben ze geen idee wie hun website heeft bezocht. Ze zijn hun bezoeker kwijt. En grote kans dat deze persoon nooit meer terugkomt.

De website werkt als het visitekaartje van het bedrijf. Maar niet als een klantenmagneet.

Je website is meer dan een visitekaartje.

Het is het voorportaal naar een jarenlange relatie tussen je potentiële klant en jouw bedrijf.

Ik schrijf bewust ‘jarenlang’ en ‘potentiële klanten’. Het duurt soms jaren voordat iemand die net kennis heeft gemaakt met je bedrijf ook daadwerkelijk klant bij je wordt. Als je als bedrijf die jaren niet weet te overbruggen, moet je iedere dag opnieuw hard werken om nieuwe klanten te krijgen.

Meer klanten via je website

Het verkrijgen van meer klanten via je website is helemaal niet moeilijk.

Dat kan helemaal automatisch.

Het is ook geen probleem om je bezoekers te scheiden in ‘niet-geïnteresseerd’, ‘geïnteresseerd’ en ‘klant’.

Klanten zijn mensen die hun portemonnee hebben getrokken en daadwerkelijk iets bij je gekocht hebben. Klanten zijn de mensen die meeste bereid zijn om je duurdere producten te kopen.

Dus mijn vraag is?

‘Heb je dit al geregeld?’

Wellicht niet. En je bent echt niet de enige. De kans is groot dat je niet precies weet wat je moet doen om met jouw website nieuwe klanten te krijgen.

7 stappen om meer klanten te krijgen via je website

Een websitebouwer richt zich meestal om de presentatie van jouw bedrijf en minder om de manier om online geld te verdienen met jouw bedrijf.

Dat is een belangrijk verschil tussen een websitebouwer en een online verkoper.

Om meer klanten te krijgen via jouw website heb je een aantal stappen en onderdelen nodig.

Het doet er niet toe of je therapeut bent, of coach. Masseur of personal trainer.

Deze 7 stappen staan aan de basis van elk online bedrijf. En iedere zelfstandige die (harder) wil groeien, zou er goed aan doen om deze stappen te implementeren.

Stap 1 – Het hebben van een mailinglijst

De meeste bezoekers van je website vertrekken zonder iets te doen. Misschien waren ze wel geïnteresseerd, maar omdat ze niet direct actie hadden ondernomen, zijn ze je vergeten. Je bent ze kwijt.

Met een mailinglijst kan je deze mensen vasthouden. Je kan ze regelmatig mailen met nieuwe tips zodat ze jou blijven onthouden.

Op het moment dat ze wel de behoefte hebben om daadwerkelijk klant te worden, sta jij nog in hun geheugen en is de kans groter dat ze contact met je opnemen.

En mailinglijst is noodzaak. Zonder mailinglijst geen online klanten.

Je kan je klantenbestand bijhouden in Excel. Handiger is om daar een online tool voor te gebruiken. Deze tools zijn er helemaal op ingericht om regelmatig contact met je klanten te onderhouden.

De meeste online tools zijn vergelijkbaar. Er zijn er twee die ik bij naam wil noemen

ActiveCampaign. Deze tool steekt met kop en schouders boven de andere tools uit door de uitgebreide mogelijkheden en de lage prijs. Voor 9 dollar per maand kan je volledige marketingcampagnes opzetten tot 500 mensen.

Autorespond.nl Deze tool is Nederlands en is gekoppeld geïntegreerd met een Nederlandse shopping cart. Dat maakt de afhandeling van iDeal betalingen erg makkelijk.

Stap 2 – Landingspagina’s

Een landingspagina is een specifieke webpagina op je website met maar 1 doel. Het realiseren van een handeling van je bezoeker. Bijvoorbeeld het aanmelden voor je mailinglijst.

Het verschil tussen een landingspagina en je website is dat de laatste vooral informatie over je bedrijf geeft of je blog toont. Op je website heeft je bezoeker meerdere keuzes, zoals lezen, doorklikken, naar het menu gaan en een andere pagina bekijken.

Op een landingspagina heeft je bezoeker meestal maar 1 optie. Zoals naam en email achterlaten. Deze pagina’s onderscheiden zich omdat er geen menu aanwezig is. En doordat er geen andere informatie te vinden is dan de informatie die nodig is om de bezoeker over te laten gaan tot die specifieke actie.

Landingspagina’s kunnen zijn: Aanmelden voor je mailinglijst, aanmelden voor een webinar, bedankpagina, het aanbieden van een specifiekproduct, een verkooppagina.

Ik bouw mijn landingspagina’s binnen mijn WordPress website zelf met het thema Optimizepress of binnen mijn trainingsomgeving met Kajabi.

Er zijn meerdere professionele WordPress thema’s die ook mogelijkheden tot landingspagina’s hebben. Zoals Thrive themes. Of je kan gebruik maken van het online platform LeadPages.

Stap 3 – Gratis weggever

De tijd dat iemand zich aanmeldt voor je ‘nieuwsbrief’ is wel voorbij. We staan allemaal op veel te veel mailinglijsten en we worden gebombardeerd met emails.

Er moet dus wel een hele goede reden zijn om je aan te melden voor een nieuwe mailinglijst.

Die reden is over het algemeen een cadeau dat je gratis krijgt. Dit wordt ook wel lead magnet, weggever, bribe of aanmeldcadeau genoemd.

Deze lead magnet kan van alles zijn. Een kortingscode, een ebook of een gratis training of webinar.

Alles waarvoor mensen in ruil hun emailadres willen geven.

Een weggever maak je zelf.

Het belangrijkste is dat je weggever aansluit bij je bedrijf en je producten. Hoe onweerstaanbaarder jouw weggever, hoe makkelijker het is om nieuwe klanten te krijgen.

Stap 4 – Optin formulieren

Om iemand op je mailinglijst te krijgen heb je een optin-formulier nodig. Dit is een plaats waar men hun email en eventueel hun naam achter kunnen laten. Nadat ze dit formulier hebben ingevuld, komen hun gegevens automatische op de mailinglijst te staan.

Zonder optin-formulier geen mailinglijst!

Dit formulier hoort te staan op je home-page en naast je blog. Maar je kan er ook specifieke landingspagina’s voor maken, en een popup venster voor inzetten.

Persoonlijk vind ik dat je een WordPress thema moet gebruiken dat makkelijk voor je deze formulieren kan aanmaken. Optimizepress of Thrive Themes doen dat zonder problemen.

Indien je thema dat niet kan, dan hebben alle autoresponder tools de mogelijkheid om een stukje html-code op je website te zetten, zodat je alsnog een optinformulier kan plaatsen.

Stap 5 – Opvolging per email

Na de eerste 4 stappen kan je je mailinglijst laten groeien. Mensen komen op je website of landingspagina en melden zich aan via het optin-formulier omdat ze een gratis weggever (lead magnet) kunnen krijgen.

Maar dan…

Af en toe een emailen?

De kans wordt iedere dag groter dat ze alsnog vergeten zijn wie jij of je bedrijf was.

Wat je wilt is contact leggen met je nieuwe volger.

Je gaat ‘report’ opbouwen. Een relatie aan.

Je leert je nieuwe volger wie of wat jouw bedrijf is. Waarom jij de expert bent, waarom ze bij jou op de juiste plek zitten.

In 6-7 emails kan je veel bereiken. En je nieuwe volgers een eerste aanbod doen.

Binnen de Online Business Building Blocks is een training helemaal gewijd aan de eerste 7 emails die je aan je nieuwe volgers kan sturen. Met templates en voorbeelden.

Stap 6 – Een eerste aanbod doen

Hoe mooi zou het zijn als je je mailinglijst kan splitsen in mensen die echt je klant willen worden en mensen die daar nog niet aan toe zijn.

De volgende stap is om je mailinglijst te gaan schiften tussen deze twee groepen.

En dat doe je door ze een eerste aanbod te geven.

Een laaggeprijsd onweerstaanbaar aanbod.

De mensen die echt met je verder willen, kopen het (misschien). De andere slaan het (op dit moment) even over.

Bedenk dat de mensen die nu iets gekocht hebben, impliciet hebben gezegd dat ze je vertrouwen. Ze zijn bereid hun geld te verruilen voor jouw kennis. Deze mensen kan je binnen je mailinglijst op een andere manier benaderen dan de mensen die nog geen klant zijn.

Binnen de Online Business Building Blocks is een training helemaal gewijd aan de verkoop van je eerste product.

Stap 7 – Verkeer naar je website sturen

Ik hoor vaak dat ondernemers klagen dat ze geen bezoekers kunnen krijgen op hun website.

Maar dat is een onjuiste aanname. Ze gaan ervan uit dat alle bezoekers op een natuurlijke manier op hun site terecht moeten komen. ‘Natuurlijk’ is door middel van Google zoekresultaten.

De kans dat je in Google op dit moment nog hoog in de ranglijsten komt, is klein. Op lokaal niveau is dat nog mogelijk, of op zoekwoorden die niemand gebruikt. Als je je zelf afhankelijk opstelt van de zoekresultaten in Google, dan zal het jaren duren voor je meer bezoekers krijgt.

Veel en veeeeeeeel makkelijker is je eigen bezoekers te regelen.

Dit kan op 3 manieren.

  1. Aanwezigheid op sociale media en verwijzen naar je website
  2. Adverteren naar je website
  3. Anderen laten verwijzen naar je website

Het meest effecties is optie 2. Met adverteren kan je vandaag nog meer bezoekers realiseren. Deze optie is pas interessant als je de volledige funnel naar je eerste product hebt staan (stap 1 tot en met 6). Anders kost het alleen maar geld.

Optie 1 is iets dat je sowieso kan gaan doen. Zakelijk meer aanwezig zijn op sociale media.

Optie 3 kost meer tijd omdat je hier je expertstatus ook van belang is. Hoe meer aanzien je krijgt, hoe makkelijker anderen naar je zullen doorverwijzen. Als je net start, zou ik hier niet mee beginnen.

In 12 stappen je eerste product online verkopen

De eerste mijlpaal is om je eerste product online te krijgen en te verkopen.

Om deze mijlpaal te behalen heb ik de Online Business Building Blocks samengesteld. Met de Online Business Building Blocks leer je om in 12 stappen jouw eerste product online te verkopen (en daarna alle volgende).

12 bouwstenen Online Business Building Blocks

De Online Business Building Blocks bestaat uit 12 trainingen van 97 tot 197 euro. Alle trainingen los zijn gezamenlijk 1.400 euro waard en daarnaast krijg je nog meerdere bonussen ter waarde van ruim 200 euro.

De 12 trainingen uit de Online Business Building Blocks kosten samen slechts € 647 ex btw. Voor dat bedrag krijg je toegang tot alle 12 stap voor stap trainingen van 97 tot 197 euro om jouw producten online te gaan verkopen.

Meer weten? Ga naar Online Business Building Blocks

Welke stap(pen) heb jij nog niet op orde? Welke stap vind je lastig? Vind je dit een interessant artikel?

Laat het me even weten in het commentaarveld onder de blog. En vergeet niet op like en share te klikken! Dat is tof!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen

Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

Schrijf je Reactie

Je emailadres wordt niet gepubliceerd