Heb jij ook van die projecten, of dingen die je moet doen, waar je gruwelijk tegen op ziet. Je weet dat het belangrijk is en dat je het eigenlijk vandaag nog zou moeten doen.

Maar er is iets wat je tegen houdt. Iets waardoor je het blijft uitstellen. Waardoor je niet de volgende stap neemt.

En dat iets dan kan van alles zijn.

  • Het kan zijn dat je het eng vindt, omdat je het nog nooit hebt gedaan.
  • Het kan zijn dat je bang bent dat je het niet kunt en dat je zal falen.
  • Misschien is het een ervaring uit het verleden die je tegenhoudt om iets nog eens te proberen.
  • Of dat je je laat meeslepen door allerlei beren op de weg. Dat je alleen maar problemen ziet en geen idee hebt hoe je die problemen allemaal kunt tackelen.

Om door zo’n fase heen te komen, heb je een breakthrough nodig.

Een breakthrough betekent dat je bewust je denkkader en acties aanpast, zodat je een ogenschijnlijk onoverkomelijke hobbel, wel kunt nemen.

Video als onmogelijke hobbel

Ik ben niet iemand die snel tevreden is. En al helemaal niet als het om foto’s film en video gaat. Daarom heb ik het maken van video heel erg lang uitgesteld.

Ik wil dat mijn video’s anders zijn, mijn eigen stijl. Ik wil dat het professioneel is en goed. En het moet snel te maken zijn.

En zo sleepte ik de ene beer na de andere beer aan zijn haren de spreekwoordelijke weg op.

Mijn camera was niet goed genoeg, het geluid was niet naar mijn zin. Ik had iemand nodig die de camera bedient en ziet wat er gefilmd wordt. Ik had geen goede achtergrond. En anders was het licht niet goed.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Het gevolg was dat het steeds moeilijker werd om te beginnen. Eenvoudig en goed bleken twee onvergelijkbare grootheden. Bij iedere oplossing zag ik twee nieuwe problemen.

Ik zou nooit met video zijn begonnen als ik niet op een gegeven moment dacht: En nu is het klaar. Ik moet het anders doen. Ik heb een breakthrough nodig!

De breakthrough die ik had, was dat ik mijn hele verwachtingspatroon over hoe de videokwaliteit moet zijn, heb losgelaten. Alle eisen aan de kant om tot een zo simpel mogelijke oplossing te komen.

Filmen met mijn iPad. Gewoon omdat het kan.

Het klinkt misschien simpel en misschien vind je het belachelijk dat dit een breakthrough zou kunnen zijn. Voor mij – als fotograaf – was dit het wel. En ik had veel tijd nodig om mij dat te laten inzien.

Celebrate your succes

Vijf stappen om je volgende breakthrough te realiseren.

Er zijn ongetwijfeld ook dingen die jij voor je aan het uitschuiven bent. Zaken waar je tegen op ziet en niet aan wilt beginnen. Ook al weet je dat het noodzakelijk is om de volgende stap te maken.

Als er 1 ding waar dit voor jou bij speelt, dan heb ik 5 tips voor je om daar mee om te gaan en jouw volgende breakthrough te forceren.

1.         Erkenning dat je een breakthrough nodig hebt.

De eerste stap is dat je in ziet dat je andere acties moet gaan ondernemen om het probleem op te lossen. Als je blijft doen zoals je tot nu toe met deze hobbel omgaat, dan weet je dat je deze hobbel nooit zal nemen. Je eerste stap begint met erkennen dat je het anders gaat doen.

2.         Beschrijf wat je probleem is en wat je nodig hebt.

Tweede stap is dat je jouw probleem helder maakt. Als je binnen je onderneming kijkt, weet je vast heel goed wat de volgende stap moet zijn. Die stap die je veel te lang aan het uitstellen bent.

Schrijf het op en beschrijf wat je nodig hebt om dit te realiseren. Heb je hulp nodig van anderen? Heb je bepaalde materiële zaken nodig? Zoals ik met mijn video vraagstuk? Of kan je zonder?

3 .        Verander je denkkader.

Het grootste obstakel bij het oplossen van een probleem is je eigen gedachten. Angsten, beren, perfectionisme.

Jouw gedachten kunnen van een kleine hobbel een onoverkomelijke berg maken. Waardoor je niet meer ziet hoe jet het simpel kan oplossen.

Spreek met anderen over dit probleem. Zoek mensen op die deze hobbels al hebben genomen en leer van wat zij hebben gedaan.

Luister ook goed naar ze. Sta open voor hun ideeën. Grote kans dat ze je uitleggen dat deze hobbel in een paar simpele stappen zo te nemen is.

Sta je daar voor open? Ik denk dat je dat wel moet doen.

Leer om je eigen wensen te relativeren. Misschien hoeft het niet precies zoals jij dat wilt, om ook een goed resultaat te halen.

4.         Zet je volgende breakthrough in je agenda.

Als je serieus bent om iets te gaan doen, dan zet je het in je agenda. Dat geldt voor externe en zakelijke afspraken, afspraken binnen je gezin, afspraken met jezelf.

Alles wat niet in je agenda staat, daarvan is de kans groot dat je dit nooit gaat doen.

Kun je deze breakthrough in één keer realiseren of heb je meerdere dagen nodig. Zet ze allemaal in je agenda en vooral de einddatum dat je het hebt gerealiseerd.

De lege plekken in je agenda worden snel ingevuld door ‘andere’ belangrijke zaken. Een lastig traject zoals een nieuwe breakthrough realiseren, zal dan snel worden verdrongen door minder lastige zaken.

Mijn ervaring is dat ik dat dan ver-excuseer met de opmerking dat die andere zaken ook heel belangrijk zijn.

Als je iets wilt bereiken, zet het in je agenda

[bctt tweet=”Als je iets wilt bereiken, zet het in je agenda! ” username=”Roadmap2indep”]

5.         Vier het feit dat je het hebt gedaan.

We leven in een tijd dat we al naar het volgende probleem kijken voordat we het huidige probleem goed en wel hebben afgesloten. Daardoor blijven we in een doorlopende modus leven van onrust en haast.

Als jij je breakthrough hebt gerealiseerd, neem dan de tijd om er op terug te kijken. En geef jezelf erkenning dat je het gedaan hebt. Wees trots op jezelf wat je bereikt hebt. En dat is bijzonder. Je bent ergens door heen gegaan waarvan je lang hebt gedacht dat het een onoverkomelijke hobbel was. Zelfs als het resultaat nog niet is waar je op gehoopt had. Je hebt het wel gedaan. Nu kun je het verbeteren.

Ik koop ieder jaar aan het begin 12 flessen mooie bubbels. Aan het eind van iedere maand nemen mijn vrouw en ik één avond om terug te kijken op alles wat wij die maand hebben bereikt. En iedere keer blijkt dat we veel meer bereikt hadden dan we dachten.

Zo’n moment om je successen te vieren, vergroot je zelfvertrouwen, en het inspireert om je volgende breakthrough te plannen. Het geeft je meer discipline om je de volgende maand weer te presteren.

De eerste stap naar je volgende succes is te erkennen dat je die eerste stap gaat zetten

[bctt tweet=”De eerste stap naar je volgende succes is te erkennen dat je die eerste stap gaat zetten” username=”Roadmap2indep”]

Jouw eerste volgende stap

Laten we de koe bij de horens vatten en tot actie overgaan!

Ik wil je vragen om even 5 minuten voor jezelf te nemen. Beschrijf wat jouw volgende breakthrough kan zijn. Groot klein, maakt niet uit. Als je het maar beschrijft.

En vervolgens pak je je agenda en plan je wanneer je deze breakthrough hebt gerealiseerd. Over een week, over een maand? Dat maakt niet uit. Als je het maar in je agenda zet, en dat ook serieus neemt.

En wil je jezelf echt committeren?

Dan daag ik je in het commentaar veld te beschrijven wat jouw volgende breakthrough wordt en wanneer je dit gaat realiseren. Door het uit te spreken, op te schrijven, wordt het echt.

Laten we het samen doen!

Dat is het!

Bastiaan de Koning. Als je zo weer op pad gaat:

Blijf gefocused, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    2 Reacties op "Plan jouw volgende succes!"

    • Hansje

      Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Ik help succesvolle coaches, trainers en adviseurs om met hun kennis en ervaring online geld te verdienen. Ik geef je helderheid op de vragen: waar moet ik maken en hoe kan ik dat verkopen? Gezamenlijk plannen we jouw route door de jungle van online ondernemen. Benieuwd of ik je kan helpen? Stel je vraag en we gaan vrijblijvend sparren over jouw bedrijf.

      wat bedoel jij met: waar moet ik maken, en hoe kan ik dat verkopen?

      groetjes,Hansje

      • Bastiaan

        Hi Hansje, en dan blijk ik nog een tikfout te hebben (waar ipv wat). Dank voor je opmerkzaamheid. Direct aangepast en wat verscherpt.

        Ik help succesvolle coaches, trainers en adviseurs om met hun kennis en ervaring online geld te verdienen. Ik geef je helderheid op de vragen: wat voor online producten kan ik maken en hoe kan ik die verkopen? Gezamenlijk plannen we jouw route door de jungle van online ondernemen.

Reacties zijn gesloten.