Stel iemand komt op je website.

Dan heeft hij of zij maar één vraag in zijn of haar hoofd.

En als je die vraag kan beantwoorden…

Dan heb je een nieuwe volger of klant.

Beantwoord je deze vraag niet…

Dan ben je je bezoeker kwijt.

De eerste vraag die iedereen heeft, heeft 4 woorden

Stel je hebt last van je rug en zoekt een fysiotherapeut. Als je op de website komt van een willekeurige fysiotherapeut, wat wil je dan weten?

Of deze fysio je rugklachten kan oplossen.

Stel dat het team binnen jouw bedrijf niet optimaal functioneert en je zoekt een trainer om de teamspirit te verhogen. Je komt op de website van een willekeurige teamtrainer. Wat wil je dan weten?

Of deze trainer jouw team weer optimaal krijgt.

Dit lijken twee totaal verschillende voorbeelden. Wanneer je op een wat hoger meta niveau gaat kijken, blijken ze dat niet te zijn.

In beide gevallen speelt precies dezelfde achterliggende vraag een rol.

Dit is niet de praktische vraag of je een rug beter kan krijgen, of dat je een team kunt laten werken.

De vraag die een bezoeker bij elke willekeurige website heeft, komt uit het onderbewuste. En deze vraag bestaat maar uit 4 woorden.

Kun jij mij helpen?

Los van de vraag welk probleem je hebt. Los van de vraag wat de oplossing is.

Dit is de eerste vraag die je beantwoord wilt hebben.

Als het jou niet duidelijk is of de ander je kan helpen, is de kans heel groot dat jij verder gaat zoeken.

Datzelfde geldt voor jouw website bezoekers. Als jij de vraag – Kun jij mij helpen? – niet snel kan beantwoorden, haakt de bezoeker af en zoekt ie naar iemand die dat wel kan.

Hoe weet je of jouw website voldoet?

Jouw bezoeker is dus op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Hoe beter jij die oplossing kan tonen, hoe eerder deze bezoeker contact met je zal opnemen.

Jouw eerste taak is nu uit te vinden WAT jouw bezoeker eigenlijk opgelost wilt hebben. Pas als je dat weet, kun je je website aanpassen om te anticiperen op deze vraag.

Er zijn 3 simpele methodes om op zoek te gaan naar deze vragen.

  • Als eerste. Kruip in de huid van je klanten en kijk zelf naar je website. Als jij met hetzelfde probleem als je klanten op jouw site komt, zou je dan contact opnemen? Of zou je zelf verder kijken?
  • De tweede methode geeft nog meer duidelijkheid. Vraag het je klanten met welke vragen zij zitten. En communiceer op je website hoe jij de meest voorkomende vragen kan oplossen.
  • De derde methode is om andere mensen naar je website te laten kijken. Vraag of jouw website voor hun prettig werkt. Of zij direct antwoord krijgen op hun vragen.

Hoe kan je dit verwerken op je website?

Laat ik een hele grove indeling maken van een website. Op het bovenste gedeelte van je website, geef je een antwoord op de meest voorkomende en prangende vraag van je klanten. Hoe beter je die beantwoordt, hoe meer je bezoekers geneigd zijn om door te lezen of contact op te nemen.

De fysiotherapeut kan bijvoorbeeld schrijven:

Direct afspraak zonder verwijzing. Binnen 1 week van je rugklachten af.

Als rugklachtbezoeker weet ik nu dat ik direct terecht kan. Niet eerst langs de huisarts hoef en mij deze week nog stukken beter voel. Deze fysio kan mij helpen!

De teamcoach kan schrijven:

Verdubbel jullie teammotivatie met onze bewezen XYZ-methode. Optimale resultaten bij bedrijven A, B en C.

De bezoeker weet nu dat het om teammotivatie gaat, er een methode is die blijkbaar werkt en dat andere bedrijven al optimale resultaten hebben behaald.

Je bezoeker weet nu dat je hem kan helpen. En wat die XYZ-methode nu precies is, dat kan je later uitleggen. Eveneens wat die optimale resultaten zijn. Let wel, dat je dat ook kunt verantwoorden.

Op het bovenste gedeelte van jouw website is het van belang dat je de aandacht grijpt. Veel meer mag daar niet staan. Grijp hun aandacht en geef ze een mogelijkheid om hun gegevens achter te laten. Met een optin of een telefoonnummer.

Heb je hun aandacht die te pakken, dan scrollen ze heus verder.

In het volgende deel kan je bijvoorbeeld aangeven waarom je gekwalificeerd bent en ze echt bij jou moeten komen.

AANBIEDING

Wil je jouw website maken of verbeteren?

Dan is de training One Day Website iets voor jou. Daarmee kan je met de juiste voorbereiding je hele website in 1 dag zelf te bouwen (of verbeteren).

Deze training bestaat uit de juiste strategie voor een steengoede ondernemerswebsite, het uitgebreide werkboek om alles voor te bereiden en… de 47delige volledige how-to videotraining om je website zelf te maken.

Deze week kan je nog gebruik maken van de tijdelijke Februari aanbieding om de hele videocursus van € 197 voor slechts € 49 te krijgen. Bovendien krijg je de bonustraining de Strategische Ondernemerswebsite en het werkboek gratis.

One Day Website

Eén vraag die jij nu moet beantwoorden

Ik hoop dat je deze blog waardevol vindt. En dat je vandaag nog eens naar je website gaat kijken met deze vraag in je gedachten.

Kun jij mij helpen?

Pas de drie methoden toe om je site te testen. En pas zo nodig je website aan. Hoe beter jouw website voldoet aan de verwachtingen van je bezoeker. Hoe beter jij bezoekers zal verleiden jouw klant te worden.

En nu is het jouw beurt

Wat is de vraag die jij op jouw website beantwoordt?

Schrijf het in het commentaarveld hier onder de blog.

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!

Bastiaan

Vergeet je niet op share te klikken?? Thanks!


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    1 Reactie op "Eén vraag om alle te beantwoorden"

    • marc

      Leuk artikel! Je weet wel dat het zo zou moeten maar toch pas je deze tips niet helemaal toe. We denken nog steeds te veel dat hoe wij het zien de klant het ziet maar dat is dus helemaal niet waar. Groet

Reacties zijn gesloten.